resistentie - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu resistentie - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu

resistentie

Blijf op de hoogte en volg fritselsrolenlidcon

14 Januari 2014 | Indonesië, Senggigi

Hoe ontstaat resistentie ?

Wij weten dat wel, maar hier weten ze dat zeker niet !

Voorbeeldje :

Inkoop apotheek :

Een kuurtje antibioticum 21 tebletten

Kosten : 2 euro

Een vieze bacterie heeft (bij een kuur van 7 dagen 7x 3 = 21 ) tabletten nodig om volledig de geest te geven.
Dus AFMAKEN DE KUUR !

Nu haalt de apotheek zo'n kuurtje uit elkaar en gaat ze per 6 verkopen, want een recept van een arts is niet nodig en met 6 tabletten gaan de klachten ook (tijdelijk) over.
Sterker nog als mensen hier 6 tabletten kopen nemen ze wel eens 1 of 2 pillen als ze hoofdpijn hebben.
2 kuurtjes leveren dus 7 Lombok-kuurtjes op. = 14 euro

Wat vinden de vieze beestjes hiervan ? What doesn't kill me makes me stronger !
Wat me niet doodmaakt, maakt me sterker en dat is hier helemaal waar !!!

Resultaat :

Aandoeningen die niet meer behandelbaar zijn omdat de beestjes niet meer schrikken van zo'n pilletje en zich vrolijk blijven vermeerderen.
Eenvoudige infectie ?
Resistente bacterieen...jammer dan, of je wordt heel erg ziek en komt er niet of nauwelijks bovenop of je gaat dood.
En als iemand jou dan besmet met zo'n ongevoelig beestje, dan heb je pech. Behalve als er een Hollandse dokter aanwezig is die medicijnen bij zich heeft die de hardnekkige beestjes niet kennen en die de juiste dosering geeft gedurende het juiste aantal dagen !

In Nederland dus ook : kuur altijd afmaken ook al zijn je klachten over.

Vandaag een superrustig dagje, lekker vaak gezwommen en veel gelezen.
We hebben eens ouderwets door de tuin gestruind, veel vlinders gezien en helemaal naar boven klimmen komt later wel, geen haast.
Bij Amalia gegeten, ieder 2 loempiaatjes met 2 sausjes en garlic bread erbij, fles water en een zuurzak-juice, Frits had een kip cap cay en samen een bordje frietjes.
Een bord ananas toe.
Een zak mangis en een kam bananen en een zak versgebakken kroepoek mee.
En dan mag je 5 euro neertikken.
Het is de omgekeerde wereld want we moeten de rekening goed nakijken dat ze geen dingen weglaten...
Nog even met Sherly gesproken en we gaan haar woensdag even een bezoekje brengen.

Tot zover vandaag...

• 14 Januari 2014 - 00:46

Els:

Gezellig, Richard en Nurten, dat jullie ook geschreven hebben !
    Tokehs verstoppen zich achter spiegels, schilderijen of achter een stukje tegel dat loszit.
    Ze zijn heel bang voor mensen en zodra je je beweegt vluchten ze, ook de tjitjaks.
    Maar ze zijn oh zo nuttig !
    Zonder die beestjes zouden we veel meer last van muggen e.d. Hebben...

• 14 Januari 2014 - 00:54

Paula:

En hoeveel van de resistente patienten krijgen jullie te zien ???

Wij gaan naar de chinees om lekker te eten, de prijs is altijd een beetje te veel maar de maaltijd is prima, het lijkt ietwat op jullie ontbijtje, of zie ik dat verkeerd.

Wij hebben vanmiddag heerlijk gefietst, de zon en wind was langs de Maas onverbiddellijk "scherp en hard", de snelheid niet harder als 15 km per uur, een heerlijk bakje koffie gedronken in de stad en weer terug gefietst naar Capelle, toch zo'n 3 uur weggeweest in totaal.

Een gezellige dag toegewenst.

• 14 Januari 2014 - 01:48

Els:

Zijn jullie wel eens naar Rasa Sayang geweest Paultje ?
    Dat is Chinees/Indonesisch buffet tegen keurige prijzen EN 65+ Korting.
    Erg de moeite waard.
    De dag is weer begonnen, we liggen nog lui te zijn.
    Roel en Gerard, gaat alles volgens plan ?

• 14 Januari 2014 - 06:21

Roel:

Hoi Els. Alles gaat volgens plan. Gisteren totaal 10 man over de vloer gehad en dan gebeurt er van alles. Van het per ongeluk doorboren van de vloerverwarming in de keuken tor een aannemer die denkt: hé waar zou dat knopje voor zijn? Laat ik dat maar eens indrukken. Resultaat: 6 politie auto's uit drie gemeenten, de marechaussee van een kazerne in de buurt en de politiehelikopter op bezoek. Juist ja, dat was dus het overval alarm....
    We vervelen ons dus geen moment!

• 14 Januari 2014 - 07:16

Els:

Oh heerlijk, ik zie het helemaal voor me !
    Jullie kunnen ook een boek schrijven :-)

• 14 Januari 2014 - 08:23

Lenny:

Leerzaam verslag Els, wij weten dat we ( kuur afmaken ) morgen weer een Lariam best opletten want de kans dat ik het vergeet is groot. Ik heb ze in een weekpillendoos gedaan zo kom ik hem wel tegen bij mijn andere pillen en dat is er maar één per dag. Ik loop mezelf weer een beetje voorbij en ik had beloofd dat ik dat niet meer zou doen. Gisteravond met paracetamol naar bed en van morgen weer met paracetamol begonnen.
    Het wordt tijd dat ik Lombok rust krijg. Straks boodschappen doen want morgen komt mijn Lombok reisgenoot eten.De komende dagen veel visite omdat ik weggaat willen ze me nog zien, wel lief toch??
    Ik was wel van plan om terug te komen.

Zuurzak lijkt ook wel een medicijn,waar smaakt dat naar??
    Ik hoop veel vlinders te kunnen fotograferen, en mooie bloemen.
    Denk niet dat ik in die Lombok ferrari ga zitten, dat is dierenmishandeling :)
    Gezellig hoor tijtzajs en tokehs ik stuur ze wel naar de kamer naast mij :(

Els ik stuur nog een mail.....fijne dag verder

• 14 Januari 2014 - 08:31

Anketank:

Nou gisteren ( na lang wachten) dan toch eindelijk gebeurd mijn T.V.T. operatie gehad.
    Alles ging goed en snel, opgenomen op de dagverpleging om 7.30 uur en rond 17.00 uur weer thuis.
    Wel wat last van mijn liezen links meer dan rechts, maar dat gaat over moet nu rustig aan doen
    dat is niet zo erg maar 2 weken NIET fietsen is erger. Over 6 weken nacontrole
    Deze x hebben ze goed voor mijn arm gezorgd kreeg een speciale bak waar mijn arm ingelegd werd met zachte doeken en er is zeker wel 9x gewaarschuwd kijk uit voor de linker arm .
    Hebben we toch nog iets bereikt dacht ik ,en jullie natuurlijk ook Frits en Els :-)

• 14 Januari 2014 - 09:56

Wim:

Het wordt steeds gezelliger op de site. Tjonge Roel, wat een toestanden door het indrukken van 1 knoppie..!!! Komt mij een tikkie van de overdrevene voor, zéker met die politiehelikopter en de marechaussee..?? Dát kost een paar muntjes, tóch?! De rekening voor dit alles naar de aannemer???

Het is duidelijk weer smikkeldag op Lombok. Wij doen het wel met een beschuitje met kaas of een paar plakjes ontbijtkoek. Oké ...af en toe een mata sapi telor natuurlijk, als we in een tropische stemming zijn.
    Een verse pisang *on the side*, maar dan hebben we het wel weer gehad....

Lenny: Neem je rust, anders ben je niks/nakko/nada waard als je naar Lombok tijgt..!

Voor iedereen; Geniet van deze (bij ons wat grauwe) dag. En tot later maar weer.

• 14 Januari 2014 - 11:11

Jo:

Ank, wat is TVT ? Beterschap in ieder geval !

Peet en ik zijn net terug van Leyenburg ziekenhuis, ik had me goed voorbereid en dat was fijn want Peet is er niet zo bij momenteel, gelukkig was ik scherp en heb ik goed doorgevraagd.
    Enfin, het moge duidelijk zijn dat de ablatie is mislukt :(

Volgende week Woensdag krijgt hij een electrocardioversie (vind ik best spannend brrr, hij waarschijnlijk ook) hij krijgt een roesje van 5 minuten, dan ' de klap ' en als het nodig is nog 2.
    Na 2 uur mag hij naar huis.

5 April weer een afspraak met de cardioloog om hoogstwaarschijnlijk een 2e ablatie in te plannen.
    De enige vraag die ik daar nog over heb (Mam?) als hij tussen de cardioversie en de afspraak 3 maanden later geen stoornissen meer heeft gehad ? Gaan ze dan niet meer ableren ?

Anyway, Peet is nog niet erg rustiger nu, is alweer zenuwachtig voor een eventuele 2e behandeling, begrijpelijk omdat ze natuurlijk een fout hebben gemaakt de 1e keer.

Nou, geniet van jullie avond,
    Xx Jo

• 14 Januari 2014 - 11:29

Jo:

Laat maar Anketank, ik heb het al van Mama gehoord net via Skype ! ;)

Ik weet nu ook via Mama dat ik zelf de letters kan vergroten van het verslag, rechts onder in je beeldscherm staat een vergrootglas, DAAR dus !! DUH ! Beter !

Doei !

• 14 Januari 2014 - 11:57

Els:

Ik zou het echt niet weten Jo, Frits ook niet, dat is natuurlijk hoog-specialistisch werk...
    Vraag het daar zodra je iemand ziet.

Wim, we hebben niets te mopperen hier, dus doen we dat ook niet...
    Sterkte morgen voor Linda, Puk !

De zon gaat net paars-oranje onder, minder spectaculair als anders maar niet lelijk.

• 14 Januari 2014 - 12:12

Roland:

Ik denk dat ze erg blij zijn dat jullie er zijn, ik vraag me af kan je zo'n apotheek niet instrueren of werkt dat zo niet op Lombok ?

Lekker zwemmen daar ga ik ook van genieten straks !

Geniet, want als wij er zijn is het over met de rust :P

<3<3 Ro <3<3

• 14 Januari 2014 - 13:06

Els:

Maakt niks uit gezellig ! En nee, Ro zo werkt dat niet hier, ze weten best wat ze doen, geld maken...

• 14 Januari 2014 - 13:13

MIA:

Hola site vriendjes .het is hier ook nog steeds somber,af en toe een zonnetje
    Jo wat een spanningen toch weer,kan me voorstellen dat Peet er tegenop ziet

Ro als je weer net zo actief in het zwembad ben als hier,wat zal je genieten.

• 14 Januari 2014 - 13:28

Paula:

Jo, volgens mij gaat het "feest" niet door als de ritmestoornis wegblijft tussentijds, enne, mijn nichtje heeft net voor de kerst haar 2e Ablatie gekregen, na 2 weken kan ze weer van alles doen/ondernemen, teveel zelfs, juist rust moet de boel van binnen genezen, maar ja wat wil je na zo'n kl-te periode (Jo, je weet wat ik bedoel)

Anketank beterschap.

Hoi Roland, nog effe en dan mag je de boel op stelten zetten, ik wist trouwens niet dat je zo'n drukteschopper was/bent, eet ze strakjes, volgens mij eet je zuurkool.

Ach Elsje, daar denken de Apothekers hier ook aan hoor, de kleine bedrijven worden weggedrukt door de grote heren en die denken echt alleen maar aan geld, als ik een antibiotica krijg voor 7 dagen zitten er 19 tabletten in het doosje, als je verhaal gaat halen, ben je een lastig portret want zij weten toch wel wat ze doen, (in oktober meegemaakt).

Lenny, doe je het effe rustig aan !!!!!

• 14 Januari 2014 - 13:36

Els:

Zuurzak is een heerlijke vrucht die zachtzuur smaakt met een vleugje zoet, heel fris.
    Ja Paultje, t is toch wel erg dat t zo gaat. :-(
    Ro is heel rustig hoor hahaha.
    We zullen hier wel weer alleen zijn benen boven water zien :-))

• 14 Januari 2014 - 14:45

Hanneke:

Ank beterschap, weet ook niet wat t is. Len houd je rustig anders draai je door, Jo beterschap met Peet, er word in ieder geval weer wat aangedaan.
    Ik ben gister weer gevallen, met Izzy achter mij, op mn billen en rug, gelukkig kon ik haar wegtrekken, vraag niet hoe. Maar vreselijk pijn, kan niet bukken en t lopen is ook weer moeilijker. lijkt wel een ziekesite. Sorry
    Voor iedereen beterschap en een fijne dag

• 14 Januari 2014 - 16:12

Els:

Jeetje Han, t gaat lekker met jou ! Heb je nog wat gehoord uit Woerden ?
    Het is bedtijd voor ons.
    Fijne dag nog voor jullie !

• 14 Januari 2014 - 17:20

Paula:

Hanneke toch, wat naar voor jou en Izzy, doe voorzichtig en beterschap toegewenst.

Oooohhhhh, we waren net in de Koperwiek, daar rook het zo lekker naar hutspot-peen en uien, waar het vandaan kwam weet ik niet, we hebben maar 1 restaurant binnen het centrum, de rest is op het plein.
    Het is jammer dat Fr2 het niet lust anders zou ik het vaak eten, nu maar 1x per jaar als de baas er niet is.

Nu ga ik een stoofpotje kip-Champions klaarmaken.

Eet lekker allemaal, en slaap ze voor de Lombokkers.

• 14 Januari 2014 - 17:49

Puk:

Sterkte Jo en Peet, hopelijk gaat alles goed.

Bedankt Els, ja, morgen is het dan de dag, om 2 uur smiddags de funeral service en dan daarna de crematie.

Linda is heel stil, ik heb haar wel even te pakken kunnen krijgen per e-mail en haar verteld dat we in gedachten heel dicht ook bij haar waren, daar reageerde ze wel heel kort op, die heeft echt even de tijd nodig dit te verwerken. Morgen ook maar weer even een bemoedigend mailtje, meer kan ik ook niet, maar mijn hart gaat naar haar en ook de familie van Susan uit, dat spreekt vanzelf. Ik heb gelukkig een condolatie op de site kunnen setten, dat was opgezet door de funeral home. Er stonden heel veel reacties op.

Verder kan ik niets doen, alleen vanuit hier meeleven, en voor de rest sta je dan ook hulpeloos.