the wedding - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu the wedding - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu

the wedding

Blijf op de hoogte en volg fritselsrolenlidcon

07 Januari 2014 | Indonesië, Senggigi

Beter geslapen en om 05.30u op, dat is niet onze gewoonte hoor.
Maar we hebben in ieder geval 6 uur achter elkaar geslapen.
We moesten zo wie zo vroeg op, want we moesten om 10.00u op de bruiloft van Citra en Putu zijn.
Om even voor tienen haalde Marcel ons op met zijn gezin, alleen zijn dochtertje bleef bij de baboe.
Het is niet ver en we komen in een kampong terecht die totaal anders is dan die we gewend zijn.
Het zijn hele smalle zand-straatjes en de auto van Marcel kan er met moeite door.
Op een gegeven moment houdt het op en moeten we lopend verder.
We glibberen in onze schoenen die we voor deze gelegenheid hadden aangetrokken ipv onze teenslippers. Jammer, want gewone dichte schoenen is geen genoegen.

Citra en Putu zijn Hindu en dat is een enorm verschil met moslims.
Ze komt uit een goede familie met geld, een hoge kaste en trouwt ook zodanig.
Iedereen zit op de grond als we aankomen en meteen springen er een paar knapen op om ons stoelen te brengen, ze toverden ze ineens tevoorschijn.
We zaten recht voor het kleine podium waar het bruidspaar zou plaatsnemen.
Alle mannen en jongens (behalve de kinderen) dragen sarongs met een Balinese hoofdtooi, wat prachtig staat.
De dames en jonge meisjes dragen ook sarongs met prachtige, ragdunne kanten kabaja's ( soort bloese/jasje). Niemand is gesluierd want dat hoeft niet bij de Hindu's.
De meisjes die al kunnen lopen hebben bijna allemaal teenslippertjes met hakjes aan waarover ze stuk voor stuk hun nek breken. De stakkers.
Er is een Gamelanband die al aan het spelen is en ineens zijn ze verdwenen met instrumenten en al, enorme koperen gongen, houten drums of hoe die dingen moge heten.
Een soort superxylofoons staan er en die worden niet meegenomen.
Er komen mooi geklede dames aanlopen met best zware dozen waarin allemaal prachtige doosjes zaten, iedere gast kreeg een doosje.
In het doosje zat : een bekertje water met een rietje, een paar koffiesnoepjes een mintsnoepje een klein zakje pinda's een felgekleurd cakeje in plastic verpake en een rijstversnapering met een soort zoete coating.
Ik heb alleen water gedronken want ik was in mijn element met mijn cameraatje.
Links de hoek om staat de kleine Hindu-tempel waar het vol staat met offers.
Enorme stapels prachtig neergezet fruit, de mooiste bloemen, vlecht(kunst)werkjes van bladeren en zelfs een heel gebraden varken dat net van het spit is gekomen en zo heerlijk ruikt dat het je doet watertanden.
Zonde dat ze dat voor de Goden laten liggen...
In de verte horen we getrommel en gongslagen die dichterbijkomen en iedereen gaat staan gezichten gericht naar een soort poort waar ze onderdoor komen.
Wij staan ongeveer 10 meter van de poort dus doe ik een paar stappen naar voren zodat het bruidspaar recht voor mijn lens komt.
Daarna gaan ze tegenover onze stoelen onder hun baldakijn zitten.
Prachtige plek voor close-ups.
Het was vreselijk warm en die arme Citra was prachtig om te zien - maar met haar bijna 5 maanden zwangere buikje helemaal ingeregen en een enorme gouden hoofdtooi die " barak" was (zwaar).
Er werden 2 grote ventilatoren aangedragen en bij het koppel neergezet, dat was geen overdaad want je zag dat ze het lastig had.
Ze had ook steeds haar hand op haar buik en depte ondanks de ventilatoren voorzichtig haar subliem opgemaakte gezicht. Daar hoeft geen photoshop aan te pas te komen.
Er kwamen 8 schitterend geklede Balinese danseressen door de poort en toen de Gamelanmuziek begon ( de xylofoons werden met hamers bespeeld) te spelen begonnen zij met een mooie Balinese dans, met van die armen die ze kunnen draaien als kurkentrekkers en vingers die ze achterover tegen hun onderarm kunnen leggen.
Alles op blote voeten in het stof.
Het was adembenemend om te zien en te horen.
Wat een gratie en souplesse.
Naast de ventilator stond een knulletje van een jaar of 4-5 en hij heeft aan een stuk door mee staan dansen en echt het was al heel herkenbaar, zo leuk om te zien. Het zit ze waarschijnlijk in de genen.
Weer werden allerlei eten en vooral drinken uitgedeeld.
Er waren ook allerlei toespraken waar we niets van verstonden, zal wel Sasak geweest zijn want van Bahasa pik je zo wie zo wel wat op.
Natuurlijk moesten we met het bruidspaar op de foto en dat was voor iedereen het sein om mee te fotograferen, we kregen gewoon knipperogen van al het geflits.
Marcel ( iedereen vraagt altijd of Frits zijn vader is en ze lijken ook wel op elkaar) met dezelfde lengte als Frits en hetzelfde rode krulhaar als Frits vroeger had, viel ook behoorlijk op dus ook hij ontkwam niet aan de camera's.
Daarna ging het bruidspaar naar de tempel achter de muur, dat was helaas een prive-ceremonie en wij werden vermaakt met het kijken en luisteren naar de band en de danseressen.
Toen het bruidspaar terugkwam, gingen er een heleboel gasten lopen, de poort uit en we hoorden dat ze allemaal naar het huis van de bruid gingen lopen.
Dat was voor ons het sein om het bruidspaar hun cadeau te geven en afscheid te nemen, Marcel en zijn gezin waren ook wel toe aan vertrek.
We waren 3 uur geweest, lang zat in die hitte.
We hadden alles bij elkaar zeker 2 liter vocht gedronken, maar alles kwam er via hoofd en lichaam weer uit.
We reden terug naar het hotel na wat moeizaam gedraai om eruit te komen en zijn meteen het zalige zwembad ingedoken...wat een heerlijke beloning !
Athun had voor ons ( heel creatief) loempiaatjes gemaakt in de vorm van een donut, zo lief...
Ik benijd Citra niks die moet noch tot middernacht en morgen om 14.00u moet ze weer werken.
Pppffff...dat is bij ons toch wel een beetje anders...
Even op ons terrasje zitten, maar dat was nog veel te warm met de zon pal erop.
We gingen een lekkere wandeling maken langs het strand, er stak een lekker windje op, dus helemaal perfect.
We werden door alle verkopers herkend en zelfs ons massagedame riep ons met naam en toenaam een welkom toe.
Trouwens, Ram de houtbewerker heeft ons ook bezocht vandaag, de tam-tam heeft zijn werk dus gedaan.
Ze weten precies wanneer je bent gearriveerd en hoe vaak je aan het strand bent geweest.
De masseuse zei dat ik voor haar dochtertje een t-shirt had beloofd en gelukkig heb ik die ook voor haar.
Niet echt voor haar ( ik neem verschillende maten mee en gelukkig zat haar maatje erbij) want ik was t glad vergeten.
Ik maakte dus een goeie beurt. Gelukkig heb ik een goed geheugen en weet ik altijd van iedereen de namen. :-) en zij die van ons.
Bij the Officebar wat gedronken, ook daar was het hele personeel nog aanwezig, erg leuk.
Zonsondergang was matig...
De sateevrouwtjes zaten weer op hun hurken op houtskoolvuurtjes zalige sateetjes te roosteren.
We dachten, wat let ons, we nemen twee porties mee.
Ze zijn 25% opgeslagen maar met een rupiah-daling van 40% waren we nog supervoordelig uit. €2,10 voor samen. Ieder 10 stokjes (klein) satee met groente, rijstblokjes, tofu en saus.
We hebben onze vingers erbij opgegeten en....we hebben onze tjitjak weer terug !

Nu zijn we echt weer thuis...

• 07 Januari 2014 - 00:57

Paula:

Wat een prachtig verhaal Elsje, mooie foto van het bruidspaar en van Marchel en Frits1, ik kan met een gerust hart gaan slapen, een gezellige dag voor jullie.

• 07 Januari 2014 - 01:11

Els:

Dank Paultje, welterusten wij gaan ontbijten.
    Nog even een kleine correctie, de rupiah is ruim 60% gedaald.

• 07 Januari 2014 - 01:13

Inge En Evelien:

Els, ge hebt een begenadigde hand van schrijven het is zeer beeldend. Prachtig, echt genieten.
    Dank dat ge ons deelgenoot maakt.
    Lieve groeten.

• 07 Januari 2014 - 01:16

Roel:

Leuk Els, ik voel me weer helemaal terug op Lombok met je mooie verslagen en foto's!

• 07 Januari 2014 - 01:29

Vladimir:

UFOs will nuke: UNSC in NY[NY], Chicago[IL], LA[CA], Houston[TX] and Miami[FL]. Also destroyed by nukes are: Mexico City[Mexico], Bogota[Colombia], Rio de J. and Sao Paulo[Brazil], Santiago[Chile], London and Manchester[UK], Amsterdam and The Hague[NL], Brussels[B], Paris and Lyon[F], Madrid and Seville[ES], Frankfurt/M and Berlin[D], Rome and Milan[I], Athens[Greece], Istanbul and Ankara[Turkey], Moscow and Nizhny Novgorod[Russian Federation], New Delhi and Mumbai[India], Beijing and HK[PRC], Bangkok[Thailand], Tokyo[Japan], Seoul[ROK], Sydney and Melbourne[Australia].

• 07 Januari 2014 - 08:03

Pieta Schouten:

Prachtig verhaal en mooie foto,s. Jij schrijft zodanig dat ik mij als gast waande bij de bruiloft.
    Wie is Vladimir? Is hij per ongeluk op deze site gekomen?
    Iedereen een fijne dag

• 07 Januari 2014 - 08:10

Els:

Dank je wel Pieta, wie Vladimir is ??? Geen flauw idee, ik probeer m te verwijderen.
    Altijd fijn om te horen dat mensen je genomen moeite waarderen.:-)

• 07 Januari 2014 - 08:24

Constance:

Prachtig verhaal ! Wanneer komt je eerste boek uit verrijkt met je eigen foto's.
    Heb weer genoten en tel af !

• 07 Januari 2014 - 08:26

Els:

Ben in de weer geweest om Vladimir te verwijderen, maar dat kan alleen via een echte pc, dus pas als ik thuis ben.

Dank je Constance :-)

• 07 Januari 2014 - 09:22

Lidia:

Wat een verhaal en mooie foto`s. Krijg nog meer kriebels ( en ik heb er al zo veel) als ik al dat moois lees en ziet. Nog even en dan kunnen we meegenieten. Kijken er heel erg naar uit.
    Veel plezier in jullie eindelijk thuis en tot gauw.

• 07 Januari 2014 - 10:15

Jo:

Gaaf verhaal weer en natuurlijk prachtige foto's.

Ik vroeg me af of ik de enige ben waar de lettertjes zo klein zijn in de verslagen? Ik heb moeite om het te lezen, leest niet echt fijn :(

Of kan ik er iets aan doen ? (behalve een bril om jullie maar even voor te zijn)

Fijne avond alvast.

• 07 Januari 2014 - 10:43

Fritselsrolenlidcon Zesstuks:

Jo, de site is in onderhoud heb ik gelezen bij het zoeken naar het wijzigen van de vormgeving, binnenkort kunnen we weer dingen veranderen, ik hoop dat ik dan ook de lettergrootte kan aanpassen.
    Op de ipad kun je de letters gewoon groter maken, maar daar heb jij weinig aan.

• 07 Januari 2014 - 11:23

Hanneke:

Wat een prachtig verhaal en foto's, is inderdaad heerlijk iedere dag, jullie maken daar ook zoveel mee.
    Dat zou je als "gewoon"bezoeker van Lombok niet allemaal hebben, t is echt thuis komen voor jullie, wat een weelde. t is net of we er bij zijn. geniet ze

• 07 Januari 2014 - 12:25

Puk:

Wat een prachtverhaal Els, en wat jammer van dat varken en het heerlijke fruit, wordt daar verder helemaal niets mee gedaan? Alleen maar geofferd, maar iemand moet het toch verwijderen of blijft het gewoon liggen totdat er niets van over is?

Dat die Rupiah zo is gedaald, ik moet er niet aan denken dat zoiets met de Canadese dollar gebeurd, dan zou ik meer dan de helft minder van mijn pensioen krijgen! Het is toch al behoorlijk ingekort, het idee al!

Prachtig weertje hier, af en toe een zonnetje en het zal iets van 13 graden worden, helemaal te gek voor deze tijd van het jaar. In Canada hebben ze heel veel sneeuw en wordt er min veertig graden verwacht vandaag, dat is koud!!!! En ook heel zeldzaam, ik vraag me af hoe Peggy en Katherine hun honden uitlaten, haast niet te doen!

• 07 Januari 2014 - 12:31

Wim:

Ongelóóflijk Els, wat een prachtige weergave van die zeer bijzondere trouwerij!!
    Gewoon adembenemend...
    We proberen een bietje in jullie huid te kruipen, temeer ook om die sfeer proberen op te pikken.
    Lukt niet natuurlijk, maar volgende maand kunnen Ro/Lenny/Constance & Lidia dit wel degelijk oppikken.
    Mazzelbibsen dat jullie er zijn...!
    Tja, die Vladimir Onbekentski...Heeft waarschijnlijk zwáár aan de Wodka gezeten..??
    Náh, voor wat mein betreff...een hardoppige NJET! voor dat stuk bezopen, overjarig stuk Moskovisch Gebakkie...

Onze Dinsdag ziet er luisterrijk uit. Lekker lang legge te meurstenen en héél soepeltjes begonnen om aan het daglicht te wennen. Temperatuurtje? Ruim 12 graadjes in de schaduw, hoewel...géén zonnetje op dit moment dus niks/nakko schaduw.

Hoe gaat het met ons aller patiëntjes, groot en klein? Enne...helpen de kaarsies een beetje?
    We gaan het vanuit verschillende reakties wel horen vandaag of morgen.

Lieve Mensels, wáár dan ook op deez' aardtestikel (!): Alle plezier en gezondheid gewenst vanuit een vrolijk Veurburch!!

• 07 Januari 2014 - 12:55

Els:

Tussen de bedrijven door gaan de consulten gewoon door hoor, maar t is leuker om over voor jullie interssante zaken te praten.
    Puk, ik zou niet weten wat ermee gebeurt met al dat eten. We zijn wel eens eerder bij een Hindutempel geweest waar al geofferd was en dat bleef geloof ik liggen tot de volgende offergelegenheid.
    Niemand mag ervan eten, want je moet natuurlijk met je fikken van de offerandes afblijven.
    Wat een gedoe met dat slechte weer in Canada, sterkte daar !
    Dank u allemaal voor de compli's maakt dat ik het met nog meer plezier ga doen.
    V. Onbekentski...:-)) hoe verzin je t weer Wim...
    t Loopt tegen achten, ik denk dat we er eens een fillempie tegenan gooien.
    Dank voor jullie gezellige berichten, zoals jullie van mijn verhalen genieten, zo lees ik met graagte jullie reacties. Heerlijk als er zo'n sliert binnenkomt...
    Morgen vroeg op....

• 07 Januari 2014 - 17:42

Lenny:

Weer een mooi verslag, en met prachtige foto's.
    Ik kan de muziek horen,en het zwijntje en de saté ruiken.
    De golven horen ruisen, en de tjitjak hoor ik tjiktjakken :)
    Ja hoor, ik kan me er helemaal in verplaatsen, dat is niet vervelend.

Jullie zullen nu wel slapen na zo'n enerverende dag.
    Kijken wat morgen jullie weer brengt.

Ja Jo, ik zit ook met toe geknepen ogen te lezen, best wel lastig.
    Nou ja, er wordt aan gewerkt.

Phileine is vanmiddag naar de huisarts geweest en ze gaat morgen een halve dag naar school.
    De infectie was over, ze heeft ventolin inhaler gekregen.
    Ik merk dat het met de dag beter gaat, het heeft nu wel lang genoeg geduurd.

Wim de kaars kan de kast in voor de volgende zieke, bedankt hoor!!!!
    Het weer vindt ik tegenvallen, de wind in te hard.
    Ik waaide haast uit mijn verschoning.
    Nou ja, in America wil ik ook nu niet zitten.

Vraagje voor Els, ik hoor steeds van een vulkaan die kan uitbarsten.
    Dat is toch ver weg ? mijn topografie is niet zo best.

Omwonenden vulkaan Sinabung geëvacueerd
    Op het Indonesische eiland Sumatra blijft de vulkaan Sinabung erg actief. As, puin en stenen worden door de lucht geslingerd en komen kilometers verder terecht. De omgeving aan de voet van de vulkaan is bedekt met een dikke laag as en de schade aan de landbouw is groot. Tienduizenden omwonenden hebben hun huizen verlaten. (Ruwe beelden RTV via Reuters)

• 07 Januari 2014 - 18:07

Wim:

Nou Lenny, Sumatra ligt een geslagen kwartiertje lopen van Lombok vandaan....Dus nauwelijks een bedreiging voor de Spiekers!
    Enne...wie wil er nu wél in Amerika zijn, weer of géén weer?? Naar mijn ervaringen benne die Yanks gewoon eigengereide, eigenzuchtige figuursels, die maar 1 ding belangrijk vinden...ZICHZELF!

Kan me vergissen hoor, want er zullen best wel hier en daar gezellie mensen ronddwarrelen...

Néé...dán Uithuizermeden! Ben je dáár al eens geweest? Een voorbeeld en een toonbeeld van gastvrijheid, zelfopoffering en óvergesocialiseerde karaktereigenschappen. Ergo: Strontvervelende locatie...D'r valt niks te beleven, te rotzooien en te klootviolen...

Heel spontaan valt mij een wereldberoemde song in gedachten: Oh-Oh-Den Haag!!! Enne...de gedurrufde uitspraken van Haagse Harry, zoals: Een darrukroem is un plaas waar mensûh mekâh likkuh, zuiguh en naaie....dus eigunluk een soaht Tweede Kamáh, .......mah dán met ut lig uit..!

Oké, dat was weer even genoeg voor vandaag, terug naar beschaafd, voor zover dat in mijn onvermogen ligt.

De Trixianen hebben een knusse en gevulde dag doorgebracht. Niet zo spectaculair als onze *Luidsprekerfamilie*, maar tóch!

Het regent hier als de pl......, maar wij zitten lekkertjes in ons warme fletje, gaan strakkies tegen het Onheilig Avondmaal aan, drankie *on the side* en natuurlijk ONZE PILLEN SLIKKEN!

E & F: Lekker meuren onder jullie klamboe, morgenvroeg weer verwend worden met een tropisch hondenbijtje en weer op de camera-toer. Gave piktures hoor!

Voor iedereen een gezellige voortzetting van deze avond, al dan niet met een bietje TV loeren of liever nog: Pim-Pam-Petten/Ganzenborden/Mens-erger-je-nieten/Vlooienspelletjes (voor velen lekker goedkoop, want die zijn gratis ruimschoots aanwezig...) en méér van die huiselijke winterbezigheden..

TTYL...................

• 07 Januari 2014 - 18:35

MIA:

Lenny ik lees dat je kleindochter ventolin heeft gekregen,hebben ze gezegd dat ze na de inhalatie haar mond moet spoelen.je vind me misschien een betweter maar ik ben long verpleegkundige en ze vertellen je dat vaak niet

• 07 Januari 2014 - 18:42

Birgitta:

Dit verhaal leest als een roman. Heb ervan genoten...thanxxxxx

• 07 Januari 2014 - 23:47

Puk:

Inderdaad Lenny, ik gebruik ook ventolin en ook andere inhalers, de mond spoelen is mij ook aangeraden na inhalaties. Fijn dat het weer wat beter gaat met de kleine meid.

Ik heb een paar uurtjes geslapen, ben er toch weer uit, ga wat warme melk proberen en over twee weken moeten we toch voor bloeduitslag naar de dokter, dan ga ik even hierover praten, dit is vreselijk vermoeiend in de eerste plaats.

Hier is alles goed, een gezellig dagje gehad en ik ga straks een stukje lezen en dan over een poosje wat melk opwarmen, dan toch weer proberen te slapen.