Rinjani - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu Rinjani - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu

Rinjani

Blijf op de hoogte en volg fritselsrolenlidcon

12 Januari 2014 | Indonesië, Senggigi

Vanmorgen vroeg kwam Hamdan ons halen en reden we naar de kampong van Rody, hij stond al op ons te wachten en vond het prachtig dat hij nu al een 2e x meemocht, de eerste x met Roel en Gerard en nu met ons.
Daarna haalden we Athun en haar zoontje op, ze kwamen meteen aanhollen.
We hadden een lange rit voor de boeg, dus meteen vertrokken.
Ze waren allebei nog nooit naar het noorden geweest, dus dat kwam mooi uit.
Het zoontje van Athun, een leuk vierjarig ventje was rustig en keek net als zijn moeder lekker rond.
Je merkte niet eens dat t kind erbij was.
We reden langs lokale markten, kleine dorpsmarktjes, de haven van Bangsal, langs de rijstvelden, waar men druk aan het werk was. Je zag vooral veel dorswerk wat nog heel primitief gedaan werd, de rijst bundelen, slaan, daarna gaan de vrouwen de rijst schudden en zeven wat zo gaaf is om te zien.
We stopten onderweg om pindaatjes te kopen, dan kon de kleine jongen die geven aan de aapjes.
Ook wat pakjes viskroepoek, lekker voor onderweg.
Er waren minder apen dan normaal, maar toch nog enkele tientallen op 1plek en opvallend veel babies.
De moeders waren dan ook erg blazerig naar de jonge mannetjes toe.
De weg was aanmerkelijk verbreed en het verkeer passeerde nu veel makkelijker dan voorheen.
We volgden lange tijd de kustweg, een aaneenschakeling van prachtige panorama's.
Bij het lavastrand (pikzwart zand) waar we even stopten hebben we nog wat plaatjes geschoten.
We kwamen rond half 1 aan bij de voet van de Rinjani die, ondanks het prachtige weer, verscholen lag achter een dik wolkendek.
De jongelui vonden alles mooi, zelfs de waterval die maar klein is, maar de afstand is heel groot dus misschien valt het van dichtbij mee.
We hebben daar geluncht en voortaan moeten we nemen wat de inlanders nemen, want maken de juiste keus.
Zij namen allebei kipsatee met rijst. Hamdan nasi campur (ook prima) wij allebei een kipburger, nooit meer doen ! De kip was oke, maar de burger was uitgesproken slecht.
Jammer !
Toen we weer vertrokken -we hebben heel veel en hartelijk gelachen met elkaar - reden we nog even langs het Sasakdorp een stukje verderop.
Langs de rijstveldterrassen en hier en daar blote spelende kindertjes reden we naar beneden en het voor ons inmiddels al zo bekende landschap gleed aan ons voorbij toch krijgen we er nooit genoeg van.
Hamdan stopte overal waar hij van dacht dat het een mooi plaatje zou kunnen opleveren.
Intussen nog wat Bahasa opgepikt...
Toen we weer beneden aankwamen was iedereen inmiddels ingedommeld en Hamdan had Indonesische liedjes opstaan die hij gezellig zat mee te zingen.
Vlak voordat we onze gasten gingen afzetten, kochten we nog een zak pisang goreng voor thuis.
We werden stevig omhelsd en bedankt en we kregen de indruk dat ze het ook echt leuk hadden gevonden.
In het hotel hebben we ons eerste ijsje genomen en er echt van genoten.
We konden nog een uurtje zwemmen net voordat het donker werd en nu gaan we een filmpje kijken.
Leuke dag gehad, voor herhaling vatbaar.
Roel en Gerard, het was een heel goed idee van jullie !

• 12 Januari 2014 - 01:59

Fritselsrolenlidcon Zesstuks:

Jongelui, jullie weten niet half wat een gesodemieter t geeft om mijn verhalen en zeker de foto's op de site te krijgen :-(
    Wat normaal in 5 minuten rond is kost me nu meer dan 2 uur (ergernis) of t lukt helemaal niet.
    Heb al verschillende berichten gestuurd aan de helpdesk, maar die geven niet eens antwoord laat staan een oplossing.
    Mocht er dus eens geen verslag staan of geen foto's of dubbele fotos ...dan weten jullie dat deze site weer kuren heeft.
    Ik ben niet blij !

• 12 Januari 2014 - 08:40

Roel:

Els, we waarderen het des te meer dat je iedere dag zo'n leuke update geeft! Fijn dat jullie zo'n gezellige dag gehad hebben. Athun en Rodi zullen het nog jullie hele verblijf over hebben (en daarna ook)!
    Jammer dat het uploaden zo langzaam gaat. Het kan ook aan de wifi van het hotel liggen. Op verschillende plekken heb je verschillende draadloze netwerken (PuriBunga, PuriBunga1, PuriBunga2 enz). Soms houdt je iPad een netwerk vast dat nauwelijks bereik heeft en dan gaat alles heel traag. Je kan dan het best even een ander netwerk selecteren dat op de plek waar je zit een beter bereik heeft, of je moet even naar een andere plek gaan.
    Als er veel gasten zijn is het overigens in het hele hotel traag en sterker nog, in het weekend is Internet op heel Lombok traag.....

• 12 Januari 2014 - 09:02

Els:

Ahh lief Roel, beetje hulp van mijn eigen Guru is welkom.
    Momenteel heb ik PB4 en die geeft maximaal bereik en...t is inderdaad weekend.
    Ik zal t in de gaten houden en doen wat je aanraadt.
    Thanks !

• 12 Januari 2014 - 09:09

Inge:

Heerlijke verhalen, glas wijn erbij, snackje...wat wil een mens nog meer ?
    Bedankt Els !

• 12 Januari 2014 - 10:39

Paula:

Nederland is nog niet wakker zoals je ziet Elsje, ze weten niet wat ze missen, alweer zo'n prachtig verhaal, dat kleine mannetje was zeker zwaar onder de indruk van zo'n mooi dagtochtje, wat een lieffie.
    Kenden jullie gasten ook een beetje Engels of moest jij je best doen om met hen te praten.

Het zonnetje schijnt hier volop wel wat koud, dus een middagje aan de wandel om warm te worden, voor jullie ook een mooie dag verder.

• 12 Januari 2014 - 10:53

Els:

Paultje, wij zitten net in ons testsursntje voor t avon deten
    En jullie staan net op !
    Rodi spreekt wel redelijk Engels masr Athun niet met haar kan ik dus lekker in Bahasa koeterwalen.
    Fijne dag jullie !

• 12 Januari 2014 - 11:20

Jo:

Gezellige dag gehad zo te lezen, fijn !
    Vadertje ziet er goed uit , leuke foto !

Wij gaan even naar Scheveningen, het is koud, maar een strak blauwe lucht ! Heerlijk een frisse neus halen dus !

Fijne avond ! X

• 12 Januari 2014 - 11:24

Lenny:

Els, bedankt weer voor je mooie verslag, ik heb er nog niks gemerkt van de problemen die jij op noem.
    Kan me voorstellen dat je er kriegel van wordt, hopelijk komt er een oplossing.
    Ik heb weer een mooie tocht gehad, in mijn hoofd ga ik virtueel mee. Wat leuk dat jullie Rodi en Athun en Brahim meenemen, dat is zeker genieten voor hun,leuk kereltje.Ik heb nog geen foto van Hamdan gezien daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Fijn hoor Els dat jullie alles voorproeven, zo komen we niet voor verrassingen te staan, hoewel dat ook wel leuk is, we gaan alles uitproberen. Lijkt me ook een mooie tocht naar de vulkaan.
    Ja...wat is niet mooi wat jullie daar allemaal zien.Die apen springen die op je nek? net als in de apenheul.

Vanmorgen was het oppassen, de bruggetjes waren bevroren, het gaat een beetje winteren.
    Wel mooi hoor al dat rijp op het gras, maar toch ziek ik liever een zwembad voor de deur.
    Straks komt de zon hoor ik net,en het wordt 5 a 7 graden.

Verder gebeurd hier niet zoveel, ik ga vandaag studeren want dinsdag heb ik weer les.
    Nu geschiedenis en Hebreeuws. Deze week ga ik voor vrijdagavond een grote appeltaart bakken op de bakplaat, deze kan je dan makkelijk in stukken snijden. Vrijdag heb ik toranoet ( keukendienst ) we vieren Toe Bisjwat ( verjaardag van de bomen ) De joodse kalender is nauw verbonden met de seizoenen en het groeien van de gewassen.
    Bomen leven vijftig, honderd of zelfs duizend jaar. Joden zien in deze bomen dat G'ds goedheid niet ophoudt en dat de mens ook zijn plichten houdt. De mens moet bomen planten en er voor zorgen. Daarbij moet hij erop vertrouwen dat G'd de bomen ieder jaar weer wakker maakt, zelfs lang nadat degenen die ze hebben geplant, dood zijn.
    De Talmoed ( Talmoed is na de Tenach het belangrijkste boek binnen het jodendom ) vertelt het verhaal van een oude man.
    Toen de koning voorbijreed, was hij een Johannesbroodboom aan het planten. ' Oude man,' riep de koning, ' hoeveel jaar duurt het wel niet voordat er vruchten aan de boom komen?' ' Misschien zeventig jaar , ' antwoordde de oude man. 'Verwacht je echt dat je nog zult leven als het fruit van de boom kan worden gegeten? 'vroeg de koning.'Nee,' zei de oude man,'maar toen ik werd geboren trof ik een wereld met fruitbomen aan. Daarom plant ik bomen.Dan kunnen latere generaties daarvan eten.'
    Joden vinden het planten van bomen zelfs zo belangrijk dat rabbi Jochanan ben Zakkai zei:'Als je een jonge boom in je handen hebt als de Masjiach komt, maak je eerst het planten van de boom af. Pas daarna ga je de Masjiach begroeten.'

Dit was een stukje traditie voor wie het leuk vindt.

Fijne dag allemaal.

• 12 Januari 2014 - 11:43

Wim&puk:

Wat een bijzondere belevenissen weer op het Lombokse...Iedere keer weer een genot om te lezen en de foto's te bekijken.
    Lenny: interessant verhaal over het planten en verzorgen van bomen....!
    Heb je nog meer van die historische verhalen over Joodse tradities? Gooi maar op..

Wij zijn gisterenmiddag opgeschrikt door een uiterst verdrietige gebeurtenis. Een uurtje, nadat Puk en Linda hadden zitten skypen, belde Linda om te vertellen dat haar vriendin Susan nét overleden was....
    Ze is - voor zover we weten - vredig ingeslapen. Maar wat een verdriet voor haar man, dochter, moeder en andere familieleden en vrienden. Het is (maar dat is mijn mening) gewoon niet eerlijk om zo jong (42 jaartjes) al afscheid te moeten nemen van het leven....
    Het drukt voor ons, zoals jullie wel snappen, tóch wel een stempel op dit weekend, met name ook voor Puk, die Susan van jongs af aan heeft meegemaakt als boezemvriendin van Linda.

We wilden dit toch wel even aan jullie kwijt. De site is niet alleen en uitsluitend bedoeld voor leuke, vrolijke verhalen, grappen en grollen, maar tevens voor die dingen die een grote impact hebben binnen de *familie*..!

In ieder geval proberen we er over te praten en gevoelens de vrije loop te geven.

Komen wel weerom hoor....

Geniet van deze dag, wáár dan ook, want iedere dag is er weer één!

• 12 Januari 2014 - 11:48

Paula:

Lenny, wat een mooi verhaal over de bomen en de geschiedenis daarvan, ik weet wel dat er van sommige mensen die bijzondere dingen gedaan hebben, dus ook niet Joodse mensen, een boom wordt geplant, die onderhouden wordt door de nabestaanden of vrienden, wij hebben een oom waar zo'n boom voor is geplant in Israel.

En nou ga ik naar de bomen in het bos een eindje wandelen. Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 12 Januari 2014 - 13:13

Hanneke:

Heerlijk verhaal weer Els en mooie foto's, jammer dat t je zoveel tijd kost.
    Wim en Puk, gecondoleerd, zeker erg jong, en vervelend dat je dan zo ver weg zit, probeer t een plekkie te geven, Len studeer ze, knap dat je dat allemaal doet. Paula t is koud maar lekker, Jo zal druk zijn op Scheveningen, ik heb voor vandaag en morgen mn kleindochter Izzy, ga zo ook lekker met de kinderwagen wandelen met kind en hond.
    Voor iedereen een fijne zondag. Els tot morgen, op de site xx

• 12 Januari 2014 - 13:13

Leuk om te lezen Lenny !

Wat een trieste zaak inderdaad voor Linda.gelukkig is Susan verder lijden gespaard gebleven.
    Sterkte voor iedereen hoor !
    Ik heb een eigen "kaarsje" gemaakt, een oplader in t stopcontact met een flesje water ervoor met Susan op een briefje ertussen. Het gaat om de gedachte toch ?
    Ik zet er een foto van neer.

Heb net even met een paar mensen geskypt, Jo was er niet...

• 12 Januari 2014 - 14:57

Jo:

Oh , wat een naar nieuws, het is toch echt niet eerlijk, zo verdrietig....sterkte met het verwerk van dit verdriet Puk en Wim ook natuurlijk.

We zijn net terug van Scheveningen, wat een prachtig weer is het zeg, nog even lekker vis gegeten, nu zijn de jongens buiten met vriendejs aan t voetballen en gaan wij zo nog even fietsen, je wilt eigenlijk alleen maar buiten zijn nu.

Gister hebben we verse muntthee gedronken in de Volle maan, ik kreeg zowat een driedubbele hartflikflak toen ik af moest rekenen !! 7 euro !!! wtf ? voor 2 bakkies water met een stronkje erin, echt niet normaal meer............

Nu ben ik naar de avondwinkel gegaan, heb daar 2 grote bossen munt gekocht voor...... 1 !! euro, ik drink t wel lekker thuis bekijk t ff ! :)

Tot morgen !

• 12 Januari 2014 - 14:58

*verwerk = verwerken natuurlijk, sorry

• 12 Januari 2014 - 15:06

Els:

Waaat ? Ze prijzen zichzelf de markt uit ,zijn ze gek geworden ???
    Ik zal maar niet zeggen dat we hier voor dat bedrag ook een grote bak thee hebben maar dan wel met een warme maaltijd erbij voor 2 pers.
    Heerlijk dat het zulk lekker weer is, geniet er maar van, morgen is het over las ik !

Eerder bericht : gespaard = bespaard

• 12 Januari 2014 - 15:09

Inge En Evelien:

Onze condoleances voor uw dochter Puk en Wim natuurlijk.
    Heel verdrietig, zo'n jonge vrouw.
    Courage..x

• 12 Januari 2014 - 16:25

Puk:

Iedereen van harte bedankt met Uw medeleven, dat doet echt goed. Ik heb ook alle goede berichten aan Linda doorgegeven, ook de foto van Els, zij zorgt wel dat het in de goede handen komt. Gegevens heb ik verder niet, Linda houd zich vandaag heel stil, die heeft ook echt een dagje nodig voor zichzelf, en haar kennende zit ze mischien ook wel bij de familie van Suzan thuis. Het is heel wreed, en het waarom is natuurlijk nergens te vinden. Wel is het heel belangrijk om positief te blijven en de goede dingen en herrinneringen voor ogen te houden en daar mee verder te kunnen leven. Dat heb ik Linda ook in een lieve brief voor ogen gehouden en ook hebben we een lief condolance bericht gestuurd aan Sue´s familie via Linda, anders komt het veel te laat. Nogmaals van harte bedankt voor jullie medeleven.

We zijn vandaag niet naar Bert gegaan, doen we morgen.

Welterusten Els en Frits en verder iedereen eetsmakelijk en een prettige avond nog!

• 12 Januari 2014 - 16:30

Lenny:

Wim en Puk gecondoleerd met het verlies van Linda.
    Veel sterkte gewenst voor de nabestaande.

Zo....Jo, daar heb je een krat pils voor, maar dat is natuurlijk weer niet verantwoord.
    Was zeker wel lekker op het strand, pluk de dag.....zeg ik maar.

Paula ook uitgewandeld ? het blijft zo het weer alleen geen zon.
    Nou ja, ja kan niet alles hebben. rond de 5 a 6 graden zonder teveel nattigheid is ook lekker.
    Paula, je kan gewoon een boom ook voor jezelf laten planten in Israël, je krijgt dan een mooi certificaat.
    Ik heb zo al heel wat bomen weggegeven en gekregen.

Gezellig Hanneke, met Izzy en de hond naar buiten.
    Geniet er maar van, het gaat toch zo snel allemaal.

Els ik zie dat het bij jou 22.29 is, zitten jullie nog op het terras, of ben je weer in een film?
    Slaap lekker voor straks!!!

• 12 Januari 2014 - 16:38

Tonny En Leon:

Puk en Wim gecondoleerd en sterkte voor jullie en de familie.

• 12 Januari 2014 - 18:35

Paula:

Puk en Wim gecondoleerd met het verlies van Susan, de vriendin van Linda, verschrikkelijk zo'n jonge vrouw, en wat een verdriet voor haar moeder, man en kind, maar ook voor jou Puk, Susan moet bijna bij jou opgegroeid zijn als vriendinnetje van Linda, dit mag een moeder eigenlijk niet meemaken, de wereld staat even stil.

Wij hebben gewandeld, maar ooohhhh wat was het druk in Lage Vuurse, het rampentoerisme is nog niet over, Bea was thuis, op het graf van Friso was het net de Kalverstraat, (schandalig) wij gaan er voorlopig niet meer heen. Daarna even een (gratis) kopje koffie gehaald bij Ikea daar kwamen we langs op de terugweg.
    Dat je die bomen zelf kon planten wist ik niet, maar mijn oom heeft hem als eer-dankbetoon gekregen van de mensen die hij heeft laten onderduiken.

Ik ga nu de kippensoep verorberen, voor ieder een fijne avond, Puk/Wim erg veel sterkte met het verwerken van dit verlies.