CHINEES NIEUWJAAR - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu CHINEES NIEUWJAAR - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu

CHINEES NIEUWJAAR

Blijf op de hoogte en volg fritselsrolenlidcon

31 Januari 2014 | Indonesië, Senggigi

Het Chinese jaar begint op de tweede nieuwe maan na de zonnewende van 21 december en dat is vandaag ! 31 januari 2014.
Dit kan niet voor 21 januari en niet na 20 februari gebeuren.
Ook: het begin van het Lentefestival (Ch'un-chieh) of Xin Nian (Nieuwjaar), dat zal Wim niet vreemd zijn.

Dit feest (en de twee dagen er op volgend) wordt gevierd door vrijwel geheel Azië - en overal waar een duidelijke Chinese bevolkingsgroep zich gevestigd heeft.
Het wordt gevierd op de eerste dag van de eerste maand van de Chinese kalender, dat is de dag waarop de tweede nieuwe maan er is.

Het is gebruikelijk dat men schulden betaalt, nieuwe kleren koopt, en het huis wordt schoongemaakt, dat weet ik deels uit beschrijvingen, deels uit de eerste hand.
Er is gewoonlijk een groot familiemaal en de goden worden geëerd.
De mensen geven elkaar cadeaus, ingepakt in rood papier - en in rood papier verpakt vuurwerk wordt afgestoken.
De feesten kunnen ook drie of zelfs vijf dagen lang zijn.
Ik kan me niet meer herinneren of het knalwerk te horen was, maar ik zal erop letten en t laten weten, we gaan morgen wel even langs de Chinees, happy new year wensen al was het alleen maar om te kijken of ze er wat aan doen.

Het Chinees Nieuwjaar wordt traditioneel gevierd met de drakendansen en leeuwendansen.
Wat ook heel leuk is, is dat de Chinezen hier bij de rivier gaan staan met kun vogelkooitjes op nieuwjaar, die zetten ze dan open en alles wat eruit vliegt is weg, wat blijft zitten krijgt volgend jaar een nieuwe kans.

En...Hanneke gaat onder het mes, hoop dat het een succesvolle ingreep zal zijn...
Sterkte, we zullen aan je denken maar het is zo voorbij !

En...we zijn met de meisjes langs de kust gaan rijden en hebben weer een paar prachtige plekjes toegevoegd aan ons specialitenlijst...
We rijden langs de rijstvelden, waar 10-12 ( kunnen er ook minder zijn geweest) mensen hard aan het werk zijn om maximaal gebogen in het water staand, kleine rijstplantjes uit te zetten.
We vragen Hamdan om te stoppen zodat we het even kunnen bekijken.
Het ritme...bosje plantjes in de linkerhand, met de rechterhand een paar plantjes pakken en snel achter elkaar worden ze in het water gedrukt zodat het plantje net boven de waterspiegel uitsteekt, het hele veld uit -naar voren en opzij - gaat het zo door en de gebogen ruggen worden niet 1 x gerecht.
Achter ons wordt met verbazing gevraagd waarom we naar dit saaie schouwspel kijken en wij trachten uit te leggen dat wij dit niet kennen.
Maar hoe leg je uit aan meisjes die nooit verder zijn geweest dan hun geboortedorp en 25 km daaromheen dat er meer is ( of minder) dan rijstvelden ?
Ze begrijpen ons niet en schudden hun hoofd, mompelend...boring, boring !
We laten het dus maar uiteindelijk hebben we nog tijd genoeg...

Ons groepje gaat daar zeker lunchen.
Het heet Warung Paradiso en het is voorbij Bangsal-harbor.
Het gloeiende Lombok, we zetten de auto neer, helaas niet in de schaduw en lopen naar de zee, de druppels beginnen te lopen achter de oren en over het voorhoofd... de palmbomen zijn groot genoeg om veel schaduw te geven en er staat een heerlijke volle wind.
De surfers hebben die wind ook gevonden en we zien de belangstelling van de meisjes aanwakkeren, surfers...da's beter dan die stomme rijstvelden.
Een paar stevige tafels en stoelen staan in het zand en zitten nog lekker ook.
Ugie en Jannah genieten zichtbaar, we maken foto's van die twee en hebben echt lol.
We nemen een lekkere fruitmix en het is er zo heerlijk koel dat niemand haast heeft om op te staan.
Het is er duidelijk duurder dan andere plekken, maar goed ze moeten de spullen er ook heen brengen. 5 fruitmixdrankjes 100.000 rph :-(( naar Nederlandse begrippen nog niet duur maar je went aan de prijzen en je leeft ernaar !

We gaan toch door naar andere mooie strandjes, dat is veel meer afgelegen met alleen
een paar vissers met sleepnetten.
Er staat een beruga en wij gaan er zitten.
We bestellen verse ananas, een bord vers gesneden fruit met roedjak (suikerzoete saus met sambal) 5 zakken tapioca-kroepoek en 2 witte koffie.
Rekening : 27.000 rph = € 1,62. Dat lijkt er meer op...

Na t eten nogeven naar de apotheek voor betadinezalf, maar helaas ; sudah finish. Uitverkocht.
Guus kwam nog even lang en hij gaat langs de apotheek elders, misschien hebben
die ze nog.

En...Roland en Lenny vertrekken vandaag, goeie reis naar Amsterdam !!!
En morgen een nog betere en gezellige reis met z'n vieren naar Singapore/Praya-lombok.

Oh, ik had een mail gestuurd naar de belastingdienst Rotterdam, over de onterechte aanslag van Roland.
Vandaag had ik antwoord, de brief stond al klaar voordat de verhuizing was verwerkt, dus we konden de aanslag weggooien. Sorry voor het ongemak !
Opgelost gelukkig.

En Jan Hasselman - nog niet opnieuw opa geworden - ook goede reis een dag later !
Misschien komt je kleinkind nog....op de valreep !

  • 31 Januari 2014 - 00:45

    Paula:

    Het chinees nieuwjaar zullen we wel horen, s'avonds wordt hier meestal het vuurwerk afgestoken, leuk dat er ook nog vogeltjes worden vrijgelaten, wij kregen ooit ook nog een opgerold papiertje met een spreuk en de kinderen cadeautjes.
    Geen wonder dat de meisjes de rijstvelden saai vinden, ze weten niet beter, wij kopen de rijst in een pakje en weten niet waar het vandaan komt, maar wel erg gezellig met de dames denk ik.

    Hanneke sterkte en veel beterschap daarna zodat je weer snel met Izzy op pad kan.
    Ro en Lenny slaap lekker en een goede reis met een veilige aankomst ook voor Constance en Lidia.
    Jan ik hoop dat je je kleinkindje nog kunt zien, gelukkig is er bereik met internet, dus je hoeft niet zo lang te wachten om het te zien, zaterdag een goede reis en een veilige aankomst bij Cherly.

    Voor jullie een fijne dag de laatste met z'n 2en en slaap lekker voor de thuisblijvers.

  • 31 Januari 2014 - 00:48

    Els:

    Welterusten Paultje.
    Ons groepje vertrekt zaterdag.
    Jan vertrekt 3 febr. Maandag dus. Als ik het goed heb.
    Sherly zal vast wel alles weer dik in orde hebben !

  • 31 Januari 2014 - 00:49

    Paula:

    Dit verslagje is 2x geschreven, toen jij de foto's erop zette ging de mijne weg, wat een heerlijke vis en ananas zeg, de mijne kwam vanavond uit een blikje toen ik de bloedworst aan het bakken was. Nou dag hoor ik ga pitten, liefs.

  • 31 Januari 2014 - 01:11

    Paula:

    O jee, ik dacht dat de groep zaterdag aankomt in Lombok, nou Jan bij volle maan worden de kindjes geboren, dus ik ga voor je duimen hoor.

  • 31 Januari 2014 - 07:52

    Jan:

    Vandaag nog even een laatste check bij de cardioloog. Wat is het spannend dat wachten op mijn nieuwe kleinkind!!! De moeder (mijn dochter) is er helemaal klaar mee en het liefst zou ze gaan bevallen maar de natuur volgt haar eigen weg. Ik hoop dat ik het nog mag maken dat hij/ze geboren wordt. Zo niet dan is het gewoon zo, jammer maar inderdaad gelukkig is er dan internet. Ik verheug mij al mijn reis naar Lombok en weet dat mijn Sherly op mij staat te wachten. Koffers zijn al ingepakt en ik neem het risico van een beetje overgewicht. Zondag vertrek ik naar Schiphol en maandag vliegen yeah!!
    Diegenen die voor mij uit vliegen..selamat jalan en we maken kennis op Lombok. Zwaai zwaai.

  • 31 Januari 2014 - 08:07

    Lenny:

    Mooi verhaal over het chinees nieuwjaar, zo leren we nog eens wat.
    De foto's, ook weer geweldig zeker als je eerst het verslag hebt gelezen.
    Nou ...er zijn genoeg mooie strandjes en met stoelen waar we niet doorheen zakken.

    Ik hou het kort, nog even alles nalopen of ik echt niets vergeet.
    De hond is al van slag hij heeft geen eetlust vanmorgen.
    Ik zie hem denken.....waarom doet het vrouwtje zo druk???

    Straks nog even een bakkie doen bij Machelien die mijn hond verzorgt.
    Dan wachten op Ro, en hup naar Schiphol.
    Het grote genieten kan beginnen, vanavond ergens een hapje eten...gezellig!!!
    Morgenochtend zien we Lidia en Constance en we kunnen gaan.

    Hanneke sterkte vandaag, komt goed!!!!

    Ik kijk wel wanneer ik me weer kan melden.

    Fijne dag iedereen!!

  • 31 Januari 2014 - 08:30

    Els:

    Succes bij de cardioloog Jan en wie weet komt je kleinkind toch nog voor je vertrekt.
    Begrijp je dochter helemaal !!! Sterkte voor haar !
    Goeie reis en tot begin volgende week.

    Hanneke, we hopen snel wat van je horen, in Veurburch staat vast een geneezings/reiskaars in de hens.

    Lenny, ga genieten en laat lekker alles los.

  • 31 Januari 2014 - 08:52

    Jo:

    Wat een spanning allemaal.... doe rustig aan, als je iets vergeet kun je het vast wel kopen.... alleen je paspoort,vliegticket en geld zijn belangrijk!

    HAVE A SAFE FLIGHT & ENJOY YOURSELF !

    xXXXXXXx

    toi toi toi hanneke!

  • 31 Januari 2014 - 09:06

    Hanneke:

    Goedemorgen, Lenny en Ro, constance en Lidia hele goede vlucht en een nog mooier verblijf op Lombok.
    Dat zal wel lukken, Bedankt voor de goede wensen, ik moet om 11 uur in t ziekenhuis Woerden zijn 1300 uur geholpen en rond 18oo uur naar huis, als t goed is. Mijn hondje wordt zo ophehaald, had ik gelukkig een oppas voor gevonden, mag straks toch niet lopen. Wie er wel een paar stapjes loopt..... mijn kleindochter Izzy heeft gister 3 stapjes zelf gelopen, ... zo mooi... Jan hoop dat je t nog meemaakt voor je vertrek. Paultje weer betre?? Puk en Wim bedankt voor de kaars ..meld mij morgen wel voor iedereen Els en Frits bedankt en geniet straks met de club erbij .bedankt Jo. liefs van mij xx

  • 31 Januari 2014 - 11:00

    Puk:

    Sterkte Hanneke, ik hoop dat alles goed gaat en dat je van de pijn af bent.

    Jan, er zullen toch ook geboorte kaarsjes bestaan, we zetten er 1 in de hens hoor, hopelijk hou je je kleinkind nog in de armen voordat je weer naar het verre warme Lombok vertrekt, voor jou, lekker naar huis en Shirley. Dat kleine beetje overgewicht van je koffer zullen ze toch wel door de vingers zien? Anders gewoon wat bijbetalen.

    En dan een paar van het Lombokgroepje vandaag al op naar Schiphol, en morgen allemaal vliegen, wat een vrolijk reisje zal dat worden, alvast een hele fijne reis toegewenst en een gezond en veilige aankomst in Lombok waar er twee hele blije mensen jullie vast staan op te wachten. We lezen het allemaal wel.

    Vandaag even naar het plein, lekkere worst met onze hema kaart kopen, loterij prijsje, en dan ook even langs de bibliotheek, we hebben onze activiteiten zo'n beetje over de hele week verdeeld, zijn we er toch iedere dag ook even lekker uit.

    Onze deurbel doet het niet sinds gisteren en de trombose zuster komt vandaag, dus even gebeld dat ze een belletje geven wanneer ze beneden staan en dan komen we gewoon de deur even open doen. Was goed. Ze is ondertussen geweest, dus weer in orde. Wim had dan gisteren en vandaag weer gebeld naar de juiste persoon van die bel en er werd hem verteld dat ze eerst even de camera wilden bekijken omdat ze dachten dat het vandalisme was. Nou ja, ondertussen werkt het belsysteem dan niet en dat geeft natuurlijk problemen.

    Verder gaat op de Trix hier alles prima, Moshe ligt lekker op de bank te pitten en de kaarsjes zijn aan, vriendschap, baby en beterschaps kaarsjes, noem het maar op.

    Fijne dag iedereen!

  • 31 Januari 2014 - 12:06

    Yvonne:

    Voor alle geluksvogels die naar Lombok gaan een heel voorspoedige reis en geniet er van.

    Hanneke sterkte en een snelle genezing. Hopelijk geen pijn meer.

    Els ik verval in herhaling maar wat een heerlijke beeldende verslagen schrijf je. Geweldig. Die foto' er bij geven het gevoel dat je er ook een beetje bij bent.

    Veel plezier met Roland en de rest van de reizigers

  • 31 Januari 2014 - 12:28

    Els:

    Dank je wel Yvonne, ik doe het graag !
    Zeker omdat het zo gewaardeerd wordt.

  • 31 Januari 2014 - 13:55

    MIA:

    Bij jullie alweer avond,ik kwam pas om 12u uit bed,bah niet fijn hoor

    Hanneke ben wel een beetje laat maar hoop dat alles goed is gegaan xx
    Meiden en Ro hele goeie reis en genieten he

  • 31 Januari 2014 - 14:04

    Els:

    Mietje ook weer bij de mensen... Kan me voorstellen dat je het niet lekker vindt zo lang slapen.
    Fijner om regelmaat te hebben he ?

  • 31 Januari 2014 - 16:31

    Els:

    Roland en Lenny zijn in het hotel gearriveerd !

    En wij gaan slapen !

    Hoop dat jullie het vol kunnen houden tot heppie auwer :-))

  • 31 Januari 2014 - 16:36

    Wim:

    Tjonge(3x)...Jij overtreft jezelf Els!!!! Prachtige verhalen met bijbehorende kijkplaatjes...
    Wordt het niet de hoogste tijd voor een *lazy-day*..?? Straks zit je met die andere mazzelbipsen opgescheept. Nou...ópgescheept, het kan er alleen maar gezelliger op worden.

    Ik wens Con-Lid-Len-Rol een voorspoedige, soepele reis en een veilige landing.

    Paula al aan de beterende hand? En natuurlijk denken we aan Hanneke. Hopelijk kan ze vandaag nog even komen buurten en ons op de hoogte houden.

    Ja, dat Chinese Nieuwjaar...Iedereen is op weg om iedereen te bezoeken, bepakt en bezakt met kadojes en ook vrijwel altijd een sinaasappelplant. Ooit was ik in Shanghai rond deze tijd en ben met mijn vriend Hu Quang Fang naar de feestmarkt geweest. Alles oranje (van de plantjes/planten) wat je zag.
    En een spectaculair stukkie vuurwerk 's-avonds.

    Wij zijn even een winterkoud neusje wezen scoren op het winkelplein.
    De weermannen spreken elkaar tegen de laatste dagen. De één: De winter is over en de ánder: Haal de warme mutsen maar vast uit de kast want het gaat de komende weken fors vriezen, ook overdag..!

    Jan: Het zou toch erg leuk zijn als je vóór a.s. Maandag jouw kleinkind kan besnuffelen en beknuffelen.
    Die netgeboren frummels RUIKEN altijd zo lekker, tóch?

    Puk is inmiddels ook helegaar verslaafd aan het spel Bookworm....Knus hoor, samen onze woordkennis verrijken en uitbreiden.

    Verder houden we het iezie voor de rest van deze TGIF. Om 17.00 uur gaat de tap weer open.
    Prettige voortzetting voor iedereen in bienen oent baussenland..!

  • 31 Januari 2014 - 19:12

    Paula:

    Wim ben je nog wakker???? Laat de kaars nog maar even fikken, ik hoest me te pletter, het lijkt alsof er liters water naar m'n luchtpijp zakt, en ja dat moet eruit, een hondenkennel is er niets bij.
    Wel vanmiddag de boodschappen gedaan en een bakkie in het restaurant gedronken, de nodige mensen gesproken, welliswaar op een afstand om besmetting te voorkomen, vanavond lekker voor de TV met een vitaminedrankje, hoestdrankje en een dropje extra, wie doet me wat.

    Lenny en Roland slaap lekker in het mooie hotel, droom van de vliegtuigen die je op ziet stijgen, het blijft een mooi gezicht, morgen een goede en gezellige vlucht samen met Lidia en Constance, en een veilige aankomst gewenst.

    Elsje slaap lekker, morgen bijtijds weer fit om de groep op te gaan halen.

  • 31 Januari 2014 - 22:40

    Els:

    Paultje, let goed op wat je ophoest, wit/grijs/helder...oke mag maar geel/groen laat je beluisteren, die longontsteking ligt op de loer, kijk maar naar mij en de kleindochter van Lenny.
    Doen hoor. X

  • 31 Januari 2014 - 23:06

    Paula:

    He Elsje moet je niet slapen???
    Ja ik let er goed op, als het erger wordt ga ik naar de huisartsenpost, maar het ziet nog helder, ik heb bisolvon, daar begin ik mee zodra het wat taaier wordt, nu nog een dropdrankje en para's. Dank je wel lief van je hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Senggigi

onze 6e reis naar Indonesie

de voorpret kan beginnen

Recente Reisverslagen:

06 Maart 2014

donderdag

05 Maart 2014

de 5e maart

28 Februari 2014

de laatste

27 Februari 2014

dit was Indonesie !!!

26 Februari 2014

Goedemorgen Nederland !
fritselsrolenlidcon

we gaan met 6 man ditmaal naar Lombok. Wij gaan 2 maanden de 4 anderen gaan 1 maand. er is al een heleboel geregeld maar er moet nog veel. wordt genieten.

Actief sinds 01 Okt. 2013
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 52311

Voorgaande reizen:

28 December 2013 - 01 Maart 2014

onze 6e reis naar Indonesie

Landen bezocht: