Gili Kedis - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu Gili Kedis - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu

Gili Kedis

Blijf op de hoogte en volg fritselsrolenlidcon

19 Februari 2014 | Indonesië, Senggigi

Vandaag waren we allemaal extra vroeg op, volgens mij had iedereen er heel veel zin in om naar ons onbewoonde eilandje te gaan.

Sawan kwam na het ontbijt 10 minuten te laat, dat is iets dat bij ons niet echt gewaardeerd wordt.

Uiteindelijk vertrokken we met de boodschap dat we even geld wilden halen.
De chauffeur vergat het en ging door met de mededeling dat we het later zouden doen.

De bus was drama, we zijn heel veel beter gewend.
We hebben dus maar een betere geregeld.

Na een mooie trip naar de havenplaats Lembar -langs de kleine dorpen waar van klei bakstenen worden gemaakt - liepen we naar de klaarliggende boot.
Het erinklauteren was alweer een avontuur op zich met deze orang tua :-)
Toen we allemaal een plekje hadden konden we vertrekken.

Na een tripje van ongeveer 20 minuten lagen we stil en sprong een man overboord,
Hijkwam terug met een grote stapel enorme zeesterren die hij bij veel mensen op de armen plakten, hetgeen hier en daar we er wel wat moeite mee, maar het viel ons altijd dan weer mee als we zagen dat ze weer we

Na de obligate foto's gingen we de zee in, Ro met de camera en wij gewoon plonzen,
We zullen toch mee moeten doen met onze nieuwe cursus : omgaan met teleurstellingen....want ons prachtige eilandje is ontdekt !!
Er was zelfs een beruga gebouwd
Natuurlijk kon het niet uitblijven, maar van ons had het nog een paar jaar mogen duren.

Er legde een bootje aan vol met jongelui die een kabaal maakten en Sawan liep langzaam naar ze toe sprak een paar woordjes tegen ze en het was meteen still.
Moet je bij ons eens proberen....

De zee was zo heerlijk warm en toch koel het was echt het opperste genot om dit mee te maken, blauwe lucht, met aan de andere kant een grote opbollende cumulus, met kleinere witte schapenwolkjes en onder aan de horizonlijn was het donkergrijs wat overging naar donkerblauw tot lichtblauw tot lichtgroen om uiteindelijk volkomen transparant te worden, zwoele wind maakte het af.
Het spierwitte zand bezaaid met prachtige schelpen en koraal en de dwarsrennende krabbetjes was zacht en niet te warm.
De begroeiing midden op het eilandje was precies genoeg om comfortabele schaduw te bieden.

Liep je verder langs het strand kwam je een prachtige rotspartij tegen die als eilandjes op zich voor de kust lagen en met het opkomen van de vloed stroomde het water tussen de ruimtes door die zich bevonden tussen de verschillende delen van de rotspartij.
Om het hele plaatje nog onwerkelijker te maken hadden ze het geel-groene bootje -waarop onhandig Lombok was geschilderd - op t strand vastgemaakt.
De bamboedrijvers stonden links en rechts als spinnenpoten naast het bootje.

Na onze eerste duiken (Roland vermaakte zich met de onderwatercamera) gingen we in de beruga zitten waar Sahwan voor ons snel en handig een klein ananasje van de scherpe dingetjes ontdeed en zo als een soort lolly uit de koeling waren ze heerlijk.

Grote groene bananen, die in Nederland als onrijp worden gezien, reken maar dat je ze nog nooit zo heerlijk hebt gegeten.
Rijstcake met palmsuiker, iets minder omdat het veel te zoet is en veel flessen koud water.

We wandelen op ons gemak het hele eilandje rond en nemen het eens goed in ons op, want hier komen we niet meer, de volgende keer gaan we weer een stil eilandjes ontdekken.
We doen er een kwartier over.
Er zijn nu ook prachtige paarse bloemen, die er volgens ons vorig jaar niet waren.

De wind wakkert aan en de golven nemen toe.
We vinden allemaal dat we ons maar eens moeten voorbereiden op ons vertrek.

Als we weer in het bootje zitten en het eilandje uit t zicht zien verdwijnen als we de bocht maken om de bergen rond te varen richting Lembar zien we de Ferry ons inhalen wat anders dan de tekst : WE <3 LOMBOK INDONESIA kan er opstaan ?

Er ontstaan dreigende, donkere wolken.
Ineens slaat de motor af, hij wordt omhooggetrokken en een forse plasticzak zit rond de schroef, waarschijnlijk heeft er net een schip zijn vuil gedumpt want de zooi is niet te beschrijven.

We hebben het al vaker gezegd, zonder al dat vuil zou dit schitterende land nog zo oneindig veel mooier zijn.

Als we aan t strand staan zien we dat de bootjongens alle tassen al naar de bus hebben gebracht.
Achterklep open, waterschoenen uit, voeten drogen, teenslippers aan en instappen.

Tukkie doen onderweg en thuis meteen het zwembad in en daarna douchen en uit eten.

Twee mannen die hier ook een tijdje in ons hotel zitten, hebben ons voorbeeld gevolgd en hebben met Hamdan boodschappen gedaan en die naar de kampongs aan de stenenrivier gebracht.

Ze wilden ons eerst niet geloven maar moest en toegeven dat het een weldaad was om deze mensen te plezieren.

Heerlijk gegeten en nu slapen....

• 19 Februari 2014 - 01:01

Paula:

Wat een prachtige foto's en een nog mooier verhaal erbij, ik wordt bijna verliefd op Lombok en de eilanden daaromheen. Is het niks voor Jo & Peet als huwelijksreis, wat zullen de torteltjes genieten.
    Hoe voelen die zeesterren op de huid jongelui, het lijkt mij een beetje kriebelen.

Wij gaan morgen heel vroeg naar tante Mientje, ze willen haar kwijt in het ziekenhuis, ze gilt de boel bij elkaar en roept naar haar vader en moeder, het is dus knudde met haar, ik ben benieuwd hoe het personeel in haar zorghuis dit aankan en hoelang dat gaat duren. Fr2 moet dit nu gaan bewaken, mijn lieffie is behoorlijk emotioneel dus ga ik met hem mee voor de nodige steun. Het is nogal niks, vorige week praatte ze nog over de politiek van dat moment, nu is het gillen en wartaal.

Voor jullie een fijne dag.

• 19 Februari 2014 - 01:48

Anneke:

Beste Lombok-groep
    Sinds 19 februari kan ik inloggen op jullie website en meegenieten van de prachtige reisverslagen en foto's.
    Ik ben Anneke, de (allerliefste buurvrouw van Constance, haha ) en ik ken Lidia ook via Constance.
    Constance is ook mijn liefste, leukste, gezelligste en meest betrokken buuf van de Flat !
    Ik heb natuurlijk ook wat van Constance's voorbereiding meegekregen, verschillende Lombok-outfits staan je prachtig Constance !

Ik mis je wel Constance !. Het is zo stil in het trappenhuis, mis je klop op mijn deur: "heb je tijd voor koffie" en " ik heb toch weer zo iets leuk gekocht, was maar .....euro, kom ik even laten zien.."
    Aan de ene kant wel fijn zonder Anna-Marie en haar vreselijke keffer. Ze zit nog steeds in Australië. Van mij (en van ons allemaal) mag ze daar blijven.
    Maar dan kunnen we niet meer lekker roddelen over haar. zou jammer zijn ! haha

Verder alles OK in ons trappenhuis en met jouw appartement. Bij een ander trappenhuis niet zo OK, maar dat vertel ik als je terug bent Constance.
    Sep, onze nieuwe kleine bewoner van ons trappenhuis groeit goed en krijgt hele bolle wangetjes.
    Ik heb laatste een prachtige lach van hem gekregen.
    We zijn druk bezig met het voorbereiden van de algemene ledenvergadering. Die Charles van DH laat het behoorlijk afweten. De kascommissie (Wim en Joke) krijgen maar geen bericht om de financiën te controleren. We hebben al een nieuwe beheerder gekozen.

Ik lees de reisverslagen met plezier en ook de foto's zijn leuk.
    Een compliment voor Els, je hebt talent om alles zo beeldend te beschrijven. Het is alsof je als lezer er zelf bij bent. Dit laatste verslag naar het "onbewoond" eilandje was weer leuk en ook de beschrijving van de natuur is prachtig. Iekkkkk, die zeesterren kriebelden die niet ? Staat trouwens wel mooi bij jullie kleding haha.

Voor jullie allemaal morgen een mooie nieuwe dag met weer nieuwe indrukken en ervaringen.

Hartelijke Groet
    Anneke

• 19 Februari 2014 - 01:55

Anneke:

Constance, ik was vergeten om vooral ook de groeten te doen van Anne en nog veel plezier daar in het verre en mooie Lombok !

• 19 Februari 2014 - 02:47

Constance:

Hoi Anneke. Leuk dat je reageert. Wel wil ik de nieuwtjes van het andere trappenhuis horen. Met jou aanhalen maak je ons allemaal benieuwd. Groetjes ook voor Anne!

• 19 Februari 2014 - 02:55

Constance:

Hoi Wouter, Jolanda, Berend, Siebrand en Brusje.
    Jullie zien dat het echt genieten is. Onder leiding van onze particuliere reisleidster is het Top geweldig. We maken mooie dagtrips. Ik had verwacht dat het hier broeierig warm zou zijn maar daar heb ik absoluut geen last van. Wel heb ik een ernstige vorm van verslaving, wanneer je hier bent wil je absoluut nog een keer terug. Met Lidia is het als altijd weer reuze gezellig. Soms lijken we een paar schaterende pubers! Voor jullie allen en ook voor alle andere lezers groetjes.

• 19 Februari 2014 - 09:06

Jo:

Wat een avonturen, die Bro ziet er zeer goed uit zeg met zijn bruine kleurtje ! Nice!
    Mooie onderwater foto's gemaakt man!
    Xxxx

• 19 Februari 2014 - 10:35

Puk:

Wat een prachtig verhaal en mooie foto's, ook en vooral die van Roland met zijn onderzee camera, wat is het toch mooi en het water zo prachtig helder!

En dan die foto's met die zeesterren op je, Constance, het leek wel een natuurlijke ketting die je omhad, ze kleven zich wel aan je vast, die zeesterren en blijven lekker zitten, mooi hoor, zo helemaal in de natuur, ik vond ze prachtig!

Hier rustigies aan, we houden ons gemak vandaag, zie wel wat er gebeurt, gisteravond nog even naar Aldi geweest, diehadden appeltaartpunten in de aanbieding, heerlijk, en voor dat prijsje hoef je ze zelf niet te maken. Aldi heeft wel goedkopere artikelen maar daartegen zijn andere artikelen weer veel duurder die bij Hoogvliet weer goedkoper zijn, ik vind het wel leuk om het verschil uit te kienen en toch ook er gebruik van maken wanneer we het nodig hebben, maar het liefste gaan we naar Hoogvliet, gewoon omdat ze alles hebben en we ook weten waar alles staat.

Fijne dag allemaal, Hanneke het beste met je voet en voor alle anderen het kaarsje, uh, DE KAARS brandt hoor!

• 19 Februari 2014 - 13:24

Hanneke:

Wat een heerlijk verhaal weer en mooie foto's, zeesterren op je lijf??? wist niet dat dat kon?? haha
    vandaag weer naar t werk gewest, ging wel, vroeg op 8 uur beginnen is minder, maar ja 3 daagjes,
    zaterdag vlieg ik een weekje naar mn broer die in Zuid Spanje zit, iets minder weer dan op Lombok, 19of 20 gr
    maar ja, lekker voor mn voetje waar t beter mee gaat..... hoi hoi
    voor iedereen fijne dag

• 19 Februari 2014 - 13:48

Anketank:

Idd wat een heerlijk verhaal om jaloers op te worden.

Ook ben ik jaloers en trots op Roland met zijn onderwater foto,s geweldig, en idd je ziet er goed uit nog geen vrouw aan de haak geslagen??

prachtige foto,s Els ik beleef het helemaal mee , vanmorgen naar Jan geweest heb voor 5 dagen prednison gekregen ,ik word gek van de jeuk hopen dat ze helpen.

verder weet ik niets nog veel plezier samen.XXXXXXX Anke en Floor

• 19 Februari 2014 - 14:21

Puk:

Fijn Hanneke, dat wordt genieten, en wat beter met je voet, ik hoop dat je een hele gezellige tijd met je broer zal hebben! Assistentie op het vliegveld, niet weigeren hoor!

• 19 Februari 2014 - 15:33

Els:

Niet leuk dat jullie tante Mientje zo in de war is. Constance zei, laat haar eens checken op een blaasontsteking.

Allerliefste buurvrouw van Constance, leuk dat je zo uitgebreid schreef, bedankt ( ook voor de complimenten) :-)

Ja Ro ziet er heel goed uit, heeft het uitstekend naar zijn zin.
    Meiden hier zwermen om hem heen, t is Roland voor en Roland na.
    :-))

Puk, de zeesterren kriebelen niet hoor, ze voelen aan alsof ze versteend zijn en zijn alleen maar zwaar.

Han, veel plezier in spanje, temperatuur maakt niet zoveel uit, toch ?
    Heel veel plezier, ok ?

Anketank en Floor, jullie ook een spetterende tijd.
    Jullie dolfijnen waren ook prachtig, zo heeft ieder land zijn eigen bezienswaardigheden

• 19 Februari 2014 - 17:52

Puk:

Els, ik heb niet gezegd dat de zeesterrren kriebelen, wel dat ze lekker aan je blijven kleven.

Ik wens jullie alvast welterusten, hoewel ik denk dat jullie er al in liggen, het is hier tien voor zes, dus bij jullie bijna 1 uur smorgens. Dus alvast goedemorgen voor de Lombokkenezen en voor de rest van ons, nog een prettige avond en ook welterusten.

• 19 Februari 2014 - 18:40

Marianne:

Hallo alle Lombokgangers,
    Ik sluit me direct en volledig aan bij de vorige schrijvers wat betreft de prachtige verhalen van Els en de foto's en nu zelfs ook nog onderwater opnames. FANTASTISCH
    Wat zijn jullie toch heerlijk aan het genieten daar op Lombok.

Lieve Constance ik ben weer terug van de hele lange vakantie. Het weer liet ons regelmatig wat in de steek in zuid Spanje. Wendy is nog 5 dagen geweest. Dat was super gezellig en ik heb daar van genoten.
    Ik ben vandaag bij jou thuis geweest. Bedankt voor je lieve kaart. Alles is oke in jouw paleisje.
    De bloembollen die je gepoot hebt staan al dik boven de grond. Ik heb ze wat water gegeven want de grond was super droog.

Allemaal nog heel veel plezier met elkaar en ik kijk al weer uit naar het volgende reisverslag.