millieubewust - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu millieubewust - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu

millieubewust

Blijf op de hoogte en volg fritselsrolenlidcon

17 Februari 2014 | Indonesië, Senggigi

Vroeg op, vroeg ontbijt, Lenny en Roland gaan niet mee, die willen uitslapen.
Dat gebeurde dus niet want ik hoorde Roland al zingen : I'm walking in the air !

Snel vertrokken we met Hamdan naar het huis van Els Houttave een Belgische idealiste
Met eigen projecten -jullie weten wel die van het 1000-sterrenspel - en we reden echt een half uur de Jungle in, we keken onze ogen uit, grote bospartijen, enorme bamboewouden waar het gewoon donker was op de vroege morgen.
Hier en daar een stroomversnellinkje in de grillige rivier vol rotsblokken en stenen en ook watervalletjes is geen verkeer alleen komen we soms eenLombok Ferrari tegen, dan kropen we de goot in om elkaar te passeren.
Het huis van Els is volledig opgetrokken uit bamboe, zo mooi dat we het naiwelijks konden geloven.
Geen spijker is er aan te pas gekomen.
De grond/tuin eromheen was keurig verzorgd en de trappen monumentaal !
Beneden was het een hele grote ruimte met alleen een in bamboe ingepakte watertoren en een enorme tafel in een enorme keuken.
De wanden van bamboe met ingenieus aangebrachte " haakjes" waren prachtig.
Het is ook zo dat erover is nagedacht, want je schoenen en slippertjes aan een haakje aan de wand is heel veilig, er kan niks inkruipen zonder dat je het ziet !
De badkamer zo je zo in je eigen huis willen hebben, wow !!!
We gingen naar boven en we stonden met open mond te kijken naar de schitterend ingericht kamers, voorzien van grote plafondventilatoren en openslaande ramen.
Ieder open ruimtetje had gaas ervoor.
De prachtige veranda boven was een lust voor t oog.
Het gaf een riant en statig aanzicht.
Het was een beetje een eng idee dat de bamboe het misschien niet zou houden, maar de gastvrouw verzekerde ons dat het ijzersterk was.
Ze heeft het huis zelf ontworpen, getekend en de bouwtekeningen gemaakt.
Ze vertelde dat ze tijdens de bouw er achter kwam dat ze sommige dingen anders had moeten doen.

We kregen een foldertje van haar met een www erop.
www.grenzeloosmillieu.org
Ik kan jullie er veel over vertellen, maar misschien is het beter als ik dat later doe.

We namen afscheid en vertrokken, belden Sahwan om ons op te halen om de suiker en de lollies naar de kampong aan het water te brengen.
We werden door de bewoners met een kreet van herkenning begroet en Constance en Lidia deelde de pennen uit aan de kinderen en de suiker en gaven de lollies, de kleintjes dansten en de moeders waren erg blij.
Er kwam een grote kakkerlak uit de plastic tas springen
Sommige vaders kwamen om rookwaren vragen, die hadden we niet voor ze.
Gelukkig dat ze niet bleven doorvragen...

Nadat alles was uitgedeeld werden we door iedereen uitgezwaaid en zijn we snel naar ons hotel vertrokken om de pool in te gaan.
Heerlijk dat koele water...

Tegen de avond lopen we naar de Officebar om te kijken naar de zonsondergang en er een hapje te eten,...

Zowel de zonsondergang als het eten viel tegen.
Roland bestelt 1 bolletje ijs en krijgt een klein glas met een bolletje met een lepeltje.
Lenny bestelt 3 bolletjes en krijgt een groot glas met 3 lepeltjes, dat was echt om te gillen, want als je begrijp dat de gemiddelde ijseter/1-2 bolletjes neemt... Van haar bestelde ijs werd dus verwacht dat ze het met haar buurvrouwen zou delen.
Was even een hilarisch moment....

Nog een kop koffie bij ons en een glas wijn en dan vallen de oogjes alweer dicht.

• 17 Februari 2014 - 00:45

Paula:

Goedemorgen jongenlui, wat een mooi bamboehuis zeg, dat is zo stevig over een aantal jaren gaan jullie er vast weer eens op bezoek, was het een goede informatie die je kreeg van de Belgische Els. Fijn dat jullie de boodschappen hebben kunnen brengen en al die blije gezichten heb kunnen zien.
    Voor nu een heerlijke dag, geniet met elkaar, lenny is je oor al iets beter.

Wij hebben een hele gezellige dag gehad, 3 winnaars op het OS podium, een vriendin en haar man ontmoet die we 16 jaar geleden voor het laatst gezien hebben, fijne herinneringen opgehaald met elkaar.

Tante Mientje is nog niets beter als gisteren, ze spreekt nog steeds wartaal en herkent niemand, het mooiste zou zijn als ze haar oogjes voorgoed kon sluiten maar ja moeder natuur zal dat moeten bepalen.

Wim met m'n ogen is het nog steeds niet goed, maar ik ga dinsdag een bril aanmeten en bestellen, ik hoop dat het gaat werken.

• 17 Februari 2014 - 06:17

Roel:

Maar de pisang goreng in the Office bar blijf toch heerlijk....
    De verbouwing schiet lekker op. Deze week is de aannemer klaar. De badkamers zijn betegeld. Vandaag komt de stukadoor voor de plafonds en de loodgieter voor de laatste zaken. De schilders zijn druk bezig op de eerste etage. Volgende week komt het parket boven. Het wordt nog wel wat hier!
    Veel plezier in het Lombokse en ik ben benieuwd wat jullie verder nog gaan ondernemen en beleven!

• 17 Februari 2014 - 07:46

Inge En Evelien:

Zo, wij hebben alles gelezen en het is een prachtig verhaal.
    Maar zoals u weet is niemand zo'n goed verteller als de reiziger in eigen persoon !
    Wij mogen weer aan de arbeid vandaag.
    Altijd een beetje problematisch om na een heerlijke vakantie weer onder t slavenjuk te hangen.
    Evelien moet volgende week naar Finland, betekent dat wij over een viertal dagen een weekje kunnen feesten in ons huis :-)))

• 17 Februari 2014 - 08:06

Siebrand:

Wat leuk om allemaal weer te lezen!

En jullie zijn net op de helft van de vakantie (voor L&C in ieder geval). Geniet nog maar mooi van al die pracht daar!

De website moet waarschijnlijk www.grenzeloosmilieu.org zijn (met 1 L in milieu). Ook leuk, zal ik vandaar eens doornemen wat voor een slimmigheden daar op staan!

Groetjes,
    Siebrand

• 17 Februari 2014 - 08:37

Els:

Bedankt Siebrand voor de correctie, je hebt helemaal gelijk !

• 17 Februari 2014 - 08:46

Puk:

Gerard, nog effe in de rommel, maar wat gaat het lekker opknappen, als jullie klaar zijn en Els en Frits weer in nederland zijn kun je mischien wat foto's sturen, effe mee genieten van jullie paleisje.

Mooie foto's en verhaal weer Els, iedere keer wat nieuws, jullie raken nooit uitgekeken.

Fijne dag iedereen, kom later wel weer terug.

• 17 Februari 2014 - 08:49

Wim:

Els, jij weet als geen ander ons iedere keer weer te verbazen! Geweldige reportage met bijbehorende foto-serie.
    Zo'n zelf ontworpen bamboehuis is natuurlijk helemaal van de gekke...Weten jullie (voornamelijk Hagenezen..) nog het Minangkabausehuis te herinneren dat ergens achteraan de Mient stond? Is indertijd verplaatst naar het Haagsche Bos, maar nu bestaat het waarschijnlijk niet meer.

Het is toch steeds weer voor gullie een fijn en tevredenstellend gevoel, dat jullie *voor een grijpstuiver* zoveel mensen blij kunnen maken met simpele dingsels. Chapeau hoor!

En wat denk je hier van...? Vanmorgen zagen we de eerste krokusjes hunner koppies boven de grond uitsteken....!! Nog maar enkele tientallen voor zover ónze ogen reiken, maar met een paar dagen staat de rand van het park weer vól in bloei. Notabene 17 februari!

Puk heeft het voor elkaar gekregen om vanaf half elf gisterenavond de hele nacht op te zitten/hangen en heeft nog maar nét een uurtje geslapen....Nàh, die is rijp voor een lange middagtuk, al moet ik haar daar eigenhandig voor in de meurbak pleuren...! Weliswaar met fluwelen handschoentjes aan uiteraard.
    (IK dus)

Nu is ze aan de beurt voor een *opkikker*-ontbijtje en nóg een (4e) bakkie pleur.
    Tot later op deez' wonderschone pro-lentedag...

• 17 Februari 2014 - 08:54

Puk:

Ja, en ik laat me pleuren, echt niet!!!!! Gewoon niet ontspannen genoeg om te kunnen slapen, dus ga ik er uit, anders lig ik met al dat draaien Wim ook nog wakker te maken. Als ik echt slaap krijg dan doe ik wel een tukkie, maar liever niet, anders heb ik vanavond weer hetzelfde gedoe.

We zien wel.....

• 17 Februari 2014 - 09:44

W Bonke:

Goede middag vakantie gangers
    Els wat heb je toch weer mooie foto s. gemaakt geweldig
    Lida en Constanse wat staan jullie samen mooi op de foto.
    Ik zie wel dat jullie het allemaal naar je zin hebben.
    Voor zo dadelijk welterusten .

• 17 Februari 2014 - 11:14

Jo:

Leuke verhalen / foto's wederom ! :)
    Het is hier echt nog steeds heerlijk weer, laten we de winter maar een keer skippen zeg ik ! :)

Ik zit suf op kantoor, heb hoofdpijn en ben moe.... het was een "bewogen" weekend ;)

Truste voor straks!
    XxxX