EHBO en zo - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu EHBO en zo - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van fritselsrolenlidcon zesstuks - WaarBenJij.nu

EHBO en zo

Blijf op de hoogte en volg fritselsrolenlidcon

25 Januari 2014 | Indonesië, Senggigi

De ochtend begon met de verzorging van de Canadezen.
Mevrouw is uitbehandeld, maar meneer behoeft nog enige verzorging.

Na het ontbijt, weinig gegeten en weinig gedronken ivm de anders noodzakelijke sanitaire stops, vertrokken om (wat ik graag wilde) alle zijstraatjes van Senggigi eens in te rijden om te kijken waar ze uitkwamen.

Tevens een heerlijke kop koffie gedronken bij het Santosa Hotel waar Novi nu werkt.
Dat hebben we dus ook weer gezien.
Ziet er mooi uit, de prijzen zijn dan ook navenant.
Voor de prijs van die kop koffie kunnen we 2 dagen warm eten. Een eenmalige actie dus !
Ik had wat muntgeld, een paar stukjes van 100 rph (0,006 ct) en zei tegen Hamdan, ogen dicht, wens doen en muntje in de vijver gooien met lelies.
Dat had hij nog nooit gehoord, geld in t water gooien (alweer gila) maar hij deed t wel. Want die wens wou hij wel doen... Er kwam meer personeel, eentje ging er voor de vijver staan en hield met een big smile zijn borstzakje open !
Uiteindelijk was het doen van de wens toch belangrijker dan het kleine muntje...

Hamdan zei dat hij een gila-route zou rijden, dit behoeft enige uitleg :-)
Gila, betekent : gek !
Want in zijn ogen EN in de ogen van zijn collega's zijn wij hartstikke gek.
Zijn collega's vragen hem, waar gaat je toer naartoe ?
Dan zegt hij : in de omgeving van Senggigi !
Wat ? Wat moeten ze daar ?
Ze willen het Lombokse leven zien, mensen zien hoe ze werken, kinderen hoe ze spelen, rijst hoe die wordt verbouwd.
Ze collega's hebben de dag van hun leven want ze liggen in een deuk !
Toeris-gila !!!!!
Hahahaha we worden hartelijk uitgelachen en absoluut niet voor vol aangezien.

De gemiddelde toerist wordt naar watervallen gebracht, naar de Rinjani om die te beklimmen of naar Kuta om te surfen of te gaan feesten op de Gili's.
De watervallen hebben we 7 jaar geleden gezien, de Rinjani beklimmen daar zijn we te oud voor, idem om te surfen, wel leuk om te kijken...en van de Gili's kiezen we alleen de paradijselijke, onbewoonde kleine eilandjes uit waar niemand wil komen omdat er niks is.

Heerlijk dat de meerderheid voor de kermis kiest, hebben wij lekker de prachtige, rustige natuur voor onszelf.

We reden de kustweg langs en t ene uitzicht was nog mooier dan t andere.
Daarna binnendoor langs kleine rijstveldjes naar de Ampenan markt waar net de ananas-oogst binnenkwam, mandenvol kleine, suikerzoete ananasjes, in de koelkast leggen (eerst -laten- schoonmaken) en dan genieten.
Hamdan kocht een zak voor ons met 4 schoongemaakte ananasjes en een zak voor zichzelf.
Hij vroeg ons te raden wat de prijs was, ik probeerde laag in te schatten op 20.000 per zak, dus samen € 2,20, fout ! Frits zat er ook naast.
€ 1,10 voor alles. Als wij ze hadden gekocht waren ze 3 x duurder geweest...tja...toeris!!!!
Oh ja, als ze mij groeten is het nog steeds : HELLO MISTER ! :-)) dat is het al jaren en zal wel altijd zo blijven.

Alle kleine zijstraatjes waren weer versierd met zelfgemaakte vlaggetjes ter ere van Maulid !
Natuurlijk in de Indonesische kleuren rood/wit.
Het is druk in de dorpen want het vrijdag...moskeedag !
Alle mannen in sarong en witte jas met wit of zwart mutsje op met een bidkleedje over hun schouder op weg naar de moskee.
Lom het eiland met de 1000 moskeeen...het zou zomaar waar kunnen zijn.

Ik maakte foto's met mijn camera EN met mijn ipad zodat ik makkelijk foto's op de site kan zetten.

Kinderen spelend in de goot waar ook de was en de afwas wordt gedaan, vrouwen met loodzware manden en bakken op hun hoofd soms vol met afval die ze dan weer ergens neergooien waardoor meer mensen dat gaan doen en er dan weer een nieuwe vuilnisbelt ontstaat waar meteen geiten op rondscharrelen.
Toen we daar ook foto's van maakten viel onze chauffeur helemaal om van het lachen.

Ik heb t misschien al vele malen verteld maar ik zeg t nog eens, de contrasten zijn hier zo enorm groot dat kun je je bijna niet voorstellen.
Bijvoorbeeld : ff plassen in een hotel met een rij sterren, voor de rijke toeris !! (Bahasa voor toerist, geen foutje dus)
met prachtige sculpturen in glanzende marmeren hallen, toiletten met matglazen deuren en design wasbakjes...
Nog een voorbeeld : we haalden in Mataram tjendol en lemper, 2 bekers en een zakje 3 euro.
Toen we in het hotel aankwamen keken ze met grote ogen naar onze bekers en vroegen : Mataram tjendol ?
Toen we ja zeiden werd er meteen gezegd : oh dat is zoooooooo duuuuuur !
We hadden meteen geen trek meer en zeiden bijna tegelijk, ja maar het is voor jullie !
Hun dag kon niet meer stuk en de bekers werden dankbaar over 5 kopjes verdeeld en zo ook de lemper.
Wij doen het wel met een baco en een biertje op onze kamer (erg he?)

Ach, wij komen helemaal niks tekort en als we ze daar nou een plezier mee doen ...
Het meisje kwam ermee terug en zei : je hebt geen beltegoed meer !
Ik weet nu hoe een beteuterd gezicht eruit ziet !
We hebben hem een maand beltegoed betaald van € 1,80

Zwemmen was er niet bij, want toen we thuiskwamen was er weer een groep studenten neergestreken voor 1 nacht en die maakten bommetjes in het zwembad ... Geen zin in dus.
Op ons eigen terrasje naar het kabaal gekeken en net lekker de pasteitjes gegeten die we onderweg kochten en die in de tas waren gebleven.

Ugie kwam nog even een Jeruk Bali brengen van haar oma voor ons, omdat we die zo lekker vinden, de schil is zo groot dat ze er een hoed van hebben gemaakt.

Samen met Hamdan gaan kijken naar een busje voor als we straks met zijn allen op uit gaan.
Dan wil je niet op elkaar geplakt zitten en opgevouwen lijkt ons zo.
We hebben flink staan dealen en er een mooie prijs uitgekregen.
Normaal betaal je per auto met 2personen of 3 nu zijn we met 6.
Daarbij komt dat wij Europeanen iets meer ruimte innemen dan de kleine Aziaten, dus enig comfort is wel gewenst toch ?

Enfin, eerst moeten jullie maar eens hier komen en lekker uitrusten...dan zien we wel weer verder....

• 25 Januari 2014 - 00:31

Paula:

Voor ik ga pitten, Elsje wat een pracht verhaal, ik zie dat gegiegel van die gasten wel voor me, gekke Hollanders die de stad gaan bekijken terwijl de natuur zo mooi is.
    Novi is daar zeker op haar plaats, allemaal dure mensen, daarmee kan ze haar Engels nog beter gaan leren.
    Veel plezier vandaag ik ga plat, liefs voor jullie beide.

• 25 Januari 2014 - 00:36

Slaap lekker Paultje !

• 25 Januari 2014 - 06:48

Lenny:

Het is weer bijzonder Els wat jullie doen, echt leuk om niet de toeristen achterna te lopen.
    Kan me voorstellen dat Hamdan denkt, die zijn niet helemaal lekker.
    Zo zijn we ons er nog beter van bewust dat er ook nog arme mensen wonen.
    Die mensen weten niet beter en zijn in hun omgeving op hun eigen manier gelukkig.
    Jullie verwennen de meisjes wel in het hotel met die dure drankjes, leuk om dan die gezichten te zien.
    Jullie zijn goed bezig! ! !
    Leuke foto's bij je verslag, ik vind dat het dan nog meer gaat leven.
    Gelukkig zijn die bommenmakers weer weg als wij komen.
    Ach, ook wel weer leuk om te zien hoe de studenten los gaan in het zwembad.
    Kan je geen veewagen regelen voor onze uitstapjes?
    Voor mijn postuur zal er heus geen lekker luxe vervoer zijn :)
    Nog even en we staan op de oprijlaan, kanniewachten!!!
    Nu even mijn medicijnen innemen en dan nog een paar uurtjes slapen.

• 25 Januari 2014 - 08:36

Els:

De bommenmakers en de Canadezen zijn vertrokken, we kregen een leuke kaart voor dank je wels en potloden, liniaaltjes, vlakgommetjes en puntenslijpertjes voor de kindermiddagen van een Belgische vrouw die hier haar millieu-project heeft.
    Morgen zal ik erover vertellen.

• 25 Januari 2014 - 09:48

Jan:

Hamdan begreep er niks van dat zijn telefoon het niet meer deed en vroeg in de winkel in Mataram wat eraan zou kunnen mankeren. Het meisje kwam ermee terug en zei : je hebt geen beltegoed meer !
    Ik weet nu hoe een beteuterd gezicht eruit ziet ! We hebben hem een maand beltegoed betaald van € 1,80.

Volgens mij is Hamdan een heel slim mannetje haha. Hij weet echt wel wanneer zijn beltegoed op is haha. Els hoe gaat dat ..een maand beltegoed voor € 1,80. Misschien iets voor Sherly of toch gewoon heeeel weinig bellen.

Mijn koffer is bijna gereed en dan is 30 kilo toch nog heel weinig en dus zit ik weer ruim over het gewicht. Nog een weekje te gaan en dan kom ik jullie plagen. Zin in...

Iedereen een prettig weekend toegewenst.

• 25 Januari 2014 - 10:01

MIA:

Goede middag,bij jullie alweer bijna 5uur in de middag ,en al heel wat gezien en gedaan zo te lezen,ik ben net wakker
    Het stormt hier behoorlijk maar ook een zonnetje dus vanmiddag even in de zon lezen,ik heb van al die uurtjes al een aardig bruin kleurtje
    als het een beetje mee zit ga ik morgen weer naar Marijke in San Pedro

• 25 Januari 2014 - 10:25

Roel:

Lekker door het dagelijkse Lombokse leven rondstruinen was ook onze favoriete bezigheid. Zijn jullie al een keer bij de visserskampong van Ampenam geweest. Uitstappen bij het volgende stoplicht na de passar en dan richting de zee lopen (rechtsaf dus). Je komt dan eerst langs enkele pakhuizen die nog door de Nederlanders gebouwd zijn en een Chinese Taoïstische tempel (mag je gewoon binne lopen).
    Dan bij de 'boulevard' naar rechts en je loopt na het strandje zo de kampong in. Iedereen is daar met de visvangst en verwerking bezig. Je kijkt je ogen uit en de bewoners ook!

Het behang is er nu overal af, vandaag is de behanger gestart. Hopelijk maakt hij twee kamers af, dan nog 10 te gaan....

• 25 Januari 2014 - 10:58

Puk:

Heerlijk dat verslag Els, zit ik hier lekker op mijn gemakkie te lezen, foto's op te slaan en zo gaat er dan weer een hele dag voor onze ogen in Lombok voorbij, en het is hier nog maar net tien voor elf in de ochtend.

Lekker geslapen en worden nu op meer menselijke tijden wakker, dan trekt zo'n dagje ook weer gemakkelijker. Geen plannetjes, we zien wel hoe het loopt en waar we zin in hebben. Wel probeer ik wel iedere dag op de home trainer te gaan en het langzaam weer op te voeren, en dan ook wel even naar buiten, maar ik wordt ook nogal lui en heb er soms gewoon geen zin in. Toch maar doen, we moeten gewoon ook meer in beweging blijven, weten we best wel. hahaha.

Fijne dag iedereen, ik ga lekker effe aan mijn 3e bakkie koffie beginnen, en Els en Frits, nog een hele prettige avond toegewenst!

• 25 Januari 2014 - 12:20

Els:

Sorry Jan, rekenfoutje € 3,65 ( 60.000 rph) was het. En Hamdan had een nieuwe telefoon en daar zat nog geen beltegoed op.

• 25 Januari 2014 - 15:05

Jan:

Els hebben jullie al eens een lekkere soto ayam (kippensoep) gegeten? Wisten jullie dat de gele kleur van de soto ayam komt van kunyit of kurkuma ofwel geelwortel, 1 van de basis ingrediënten van soto.
    Kunyit is niet alleen lekker voor in de soto. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit kruid ook een heilzame werking heeft. Kunyit bevat namelijk de stof curcumin die zou kunnen werken als antidepressivum. Uit onderzoek blijkt dat de effectiviteit van curcumin bijna gelijk is aan die van een regulier geneesmiddel.

Een dagelijkse inname van 1000 mg curcumin (kwart theelepel) zou slechts 2 tot 5 procent minder effectief zijn bij de behandeling van een depressie dan een regulier medicijn. Vanuit klinisch oogpunt maakt dat geen verschil. En wat belangrijker is, is dat de inname van kurkuma geen bijwerkingen heeft.

Ook mensen die geen symptomen van een depressie hebben, kunnen kunyit onderdeel laten zijn van de dagelijkse maaltijd. Curcumin werkt namelijk ontstekingsremmend en is een sterke anti-oxidant. Zo maar even een weetje om te delen.

• 25 Januari 2014 - 15:29

Els:

Ja Jan, dat hebben we gegeten en Frits vindt het wel lekker ik vind er weinig aan.
    Van de kleurstof wist ik ook, van de depressie niet maar gelukkig hebben we daar geen laat van hahaha.. Jouw kleinkind zit nog hoog en droog ...
    Truste allemaal !

• 25 Januari 2014 - 17:04

Els:

Nog even, de anti-oxidant in de geelwortel spreekt mij wel aan ! Het wordt vast nog in meer gerechten gebruikt toch ?